برخی از راهبردها در تالیف کتابهای درسی
با تمرکز بر کتابهای فنی و حرفهای و کارودانش
برخی از راهبردهایی که در تالیف کتابهای درسی فنی و حرفهای و کار و دانش میتوان از آن بهره برد:
از منظر واحد یادگیری
- آیا مقدمهها و مفاهیم اولیه و پایه بیان شده است؟
- آیا فاصلهی بین آموختهها سبب فراموشی ملزومات اولیه یادگیری نشده است؟
- آیا پیوستگی آموزشی (قبلی و بعدی) دارد؟
- آیا آموزش از سطح مبانی تا پیشرفته به درستی و در زمان مشخص هدایت میشود؟
- آیا مثالها عینی، قابل فهم، ملموس و کاربردی است؟
- آیا مواد و تجهیزات لازم در آموزش و یادگیری با منابع و امکانات موجود تطابق دارد؟
- چرا از مواد، تجهیزات و لوازم در دسترس استفاده نشده است؟
- با یادگیری هر بخش، چه فرصت/فرصتهای شغلی در درآمد/بازار/صنعت/خدمات/خوداشتغالی/کسبوکارهای نوپا/ کسبوکارهای دانشبنیان/…. ایجاد میشود؟
- آیا پیوند رشتههای شغلی که در بازار/صنعت/خدمات/خوداشتغالی/کسبوکارهای نوپا/ کسبوکارهای دانشبنیان/…. سبب ساخت و تولید کالا (شامل مواد/لوازم/تجهیزات/ دستگاهها/ ماشینآلات و …) و خدمات میشود؟
- آیا ارتباطهای میان زنجیرهی تامین تا عرضه و ارایه محصول تشریح شده است؟
- آیا به ارتباط بین رشتههای موجود در هنرستان در جهت همافزایی و تولید محصولات اندیشه شده است؟
- آیا از علوم و فناوریهای روز جهان در حد کاربرد (و نه در حد معرفی و آشنایی سطحی) در کتاب درسی بهرهبرداری شده است؟
از منظر دانشآموز/ هنرجو
- چهچیزی را باید یاد بگیرد. (مفاد آموزشی و برنامهریزی آموزشی)
- چرا باید یاد بگیرید. (ضرورت و چرایی)
- چه میزان از آنرا باید در این زمان/سن/مقطع یاد بگیرد. (سطح شایستگی و توانایی)
- چگونه میتواند یاد بگیرد. (مواد، تجهیزات و ابزار آموزشی (امکانسنجی))
- کجا (در چه فضایی) باید یاد دهد. (مکان اجرا)
- چه مواد، لوازم و تجهیزاتی نیاز دارد. (منابع مورد نیاز)
- به چه نکات و راهبردهایی باید دقت شود. (فوتوفن)
- چه شغلی در آینده با این یادگیری مرتبط است. (پیوند شغلی)
- چه شایستگیهای شغلی را در کنار یادگیری باید کسب کند. (شایستگی شغلی)
از منظر معلم، دبیر/هنرآموز
- چهطور باید بیاموزد؟ (دورههای ضمن خدمت، کتاب همراه، چندرسانهای و …)
- چهطور باید طراحی آموزشی انجام دهد؟ (اصول طراحی آموزشی و برنامهریزی آموزشی)
- چهطور باید آموزش دهد؟ (طرح درس )
- آیا باید به فرد بیاموزد، یا گروه؟ آیا انفرادی باشد یا همکارانه و مشارکتی؟ (شایستگی فردی/جمعی)
- چگونه بین آموزش و یادگیری با مهارتهای رشتههای دیگر ارتباطدهی کند؟ (پیوند رشتههای تحصیلی)
- چگونه بین آموزش و یادگیری با شغل ارتباط با معنا ایجاد کند؟ (پیوند شغلی)
- چگونه باید ارزشیابی نماید؟ (بررسی میزان شایستگیهای کسبشده)
از منظر مدیر/معاونها
- چه امکاناتی را باید فراهم کند؟ (تجهیزات، لوازم، مواد، مکان، منابع)
- چگونه باید معلم را ارزشیابی کند؟ (ارزشیابی عملکرد مدرس)
- چگونه باید ارزشیابی دانشآموز را تصدیق کند؟ (تصدیق صحت ارزشیابی دانشآموز)