برخی از راهبردها در تالیف کتاب‌های درسی

با تمرکز بر کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش

 

برخی از راهبردهایی که در تالیف کتاب‌های درسی فنی و حرفه‌ای و کار و دانش می‌توان از آن بهره برد:

از منظر واحد یادگیری

  • آیا مقدمه‌ها و مفاهیم اولیه و پایه بیان شده است؟
  • آیا فاصله‌ی بین آموخته‌ها سبب فراموشی ملزومات اولیه یادگیری نشده است؟
  • آیا پیوستگی آموزشی (قبلی و بعدی) دارد؟
  • آیا آموزش از سطح مبانی تا پیشرفته به درستی و در زمان مشخص هدایت می‌شود؟
  • آیا مثال‌ها عینی، قابل فهم، ملموس و کاربردی است؟
  • آیا مواد و تجهیزات لازم در آموزش و یادگیری با منابع و امکانات موجود تطابق دارد؟
  • چرا از مواد، تجهیزات و لوازم در دسترس استفاده نشده است؟
  • با یادگیری هر بخش، چه فرصت/فرصت‌های شغلی در درآمد/بازار/صنعت/خدمات/خوداشتغالی/کسب‌وکارهای نوپا/ کسب‌وکارهای دانش‌بنیان/…. ایجاد می‌شود؟
  • آیا پیوند رشته‌های شغلی که در بازار/صنعت/خدمات/خوداشتغالی/کسب‌وکارهای نوپا/ کسب‌وکارهای دانش‌بنیان/…. سبب ساخت و تولید کالا (شامل مواد/لوازم/تجهیزات/ دستگاه‌ها/ ماشین‌آلات و …) و خدمات می‌شود؟
  • آیا ارتباط‌های میان زنجیره‌ی تامین تا عرضه و ارایه محصول تشریح شده است؟
  • آیا به ارتباط بین رشته‌های موجود در هنرستان در جهت هم‌افزایی و تولید محصولات اندیشه شده است؟
  • آیا از علوم و فناوری‌های روز جهان در حد کاربرد (و نه در حد معرفی و آشنایی سطحی) در کتاب درسی بهره‌برداری شده است؟

از منظر دانش‌آموز/ هنرجو

  • چه‌چیزی را باید یاد بگیرد. (مفاد آموزشی و برنامه‌ریزی آموزشی)
  • چرا باید یاد بگیرید.  (ضرورت و چرایی)
  • چه میزان از آن‌را باید در این زمان/سن/مقطع یاد بگیرد. (سطح شایستگی و توانایی)
  • چگونه می‌تواند یاد بگیرد. (مواد، تجهیزات و ابزار آموزشی (امکان‌سنجی))
  • کجا (در چه فضایی) باید یاد دهد. (مکان اجرا)
  • چه مواد، لوازم و تجهیزاتی نیاز دارد. (منابع مورد نیاز)
  • به چه نکات و راهبردهایی باید دقت شود. (فوت‌وفن)
  • چه شغلی در آینده با این یادگیری مرتبط است. (پیوند شغلی)
  • چه شایستگی‌های شغلی را در کنار یادگیری باید کسب کند. (شایستگی شغلی)

از منظر معلم، دبیر/هنرآموز

  • چه‌طور باید بیاموزد؟ (دوره‌های ضمن خدمت، کتاب همراه، چندرسانه‌ای و …)
  • چه‌طور باید طراحی آموزشی انجام دهد؟ (اصول طراحی آموزشی و برنامه‌ریزی آموزشی)
  • چه‌طور باید آموزش دهد؟  (طرح درس )
  • آیا باید به فرد بیاموزد، یا گروه؟ آیا انفرادی باشد یا همکارانه و مشارکتی؟ (شایستگی فردی/جمعی)
  • چگونه بین آموزش و یادگیری با مهارت‌های رشته‌های دیگر ارتباط‌دهی کند؟ (پیوند رشته‌های تحصیلی)
  • چگونه بین آموزش و یادگیری با شغل ارتباط با معنا ایجاد کند؟  (پیوند شغلی)
  • چگونه باید ارزش‌یابی نماید؟  (بررسی میزان شایستگی‌های کسب‌شده)

از منظر مدیر/معاون‌ها

  • چه امکاناتی را باید فراهم کند؟  (تجهیزات، لوازم، مواد، مکان، منابع)
  • چگونه باید معلم را ارزش‌یابی کند؟ (ارزش‌یابی عملکرد مدرس)
  • چگونه باید ارزش‌یابی دانش‌آموز را تصدیق کند؟ (تصدیق صحت ارزش‌یابی دانش‌آموز)

دیدگاهتان را بنویسید

هجده − شانزده =