تصویر جلد کتاب ساخت بازی و پویانمایی با اسکرچ

معرفی کتاب ساخت بازی و پویانمایی با اسکرچ

آموزش برنامه‌نویسی و بازی‌سازی به کودکان

نویسندگان

  • محمدحسن محمدپور

  • لادن اسفندی نژاد

  • راضیه نوروزی‌نژاد

پیوند در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران


SCRATCH یک زبان برنامه‌نویسی تصویری است که برای کودکان طراحی شده‌است. دانشمندان آزمایشگاه رسانه در دانشگاه MIT، زبان برنامه‌نویسی اسکرچ را طراحی نمودند و در سال ۲۰۰۷ به‌طور رسمی و کاملاً رایگان به دنیا عرضه کردند[۱]. این برنامه‌نویسان که به دنبال راه‌کاری بودند تا زبانی را طراحی کنند که کار کردن با آن بسیار ساده باشد با الهام گرفتن از روش بازی کودکان با لگو قطعات خانه‌سازی که با استفاده از آن می‌توان سازه‌های مختلفی ایجاد کرد، سعی کردند مفاهیم اصلی برنامه‌نویسی را در قالبی کاملاً بصری و هم‌چون ساخت یک خانه با لگو آموزش دهند. کودکان به هیچ وجه نیازی به نوشتن حتی یک خط کُد برای تکمیل پروژه خود ندارند، بلکه کُدهای این زبان برنامه‌نویسی در قالب شکل‌های مختلف در معرض دید کودک قرار می‌گیرد. حال کودک با کنار هم قرار دادن این اشکال اقدام به کُدنویسی می‌کند. چنین قابلیتِ منحصر به فردی به وسیله‌ی شکل‌های مختلف به این صورت فراهم شده‌است که فقط اشکالِ خاصی هستند که می‌توان آن‌ها را در کنار یکدیگر جفت کرد. استفاده از برنامه‌ی SCRATCH روشی مناسب برای آموزش برنامه‌نویسی و بازی‌سازی به کودکان و نوجوانان است، زیرا پیچیدگی زیادی ندارد. کودکان به سادگی می‌توانند بر روی ایده‌های خود تمرکز کنند و به آن‌ها زندگی ببخشند. به کمک نرم‌افزار SCRATCH می‌توان برنامه‌نویسی را به صورت بسیار جذاب در حین ساخت بازی‌ها و پویانمایی‌ها آموخت. این نرم‌افزار رابطِ بصری زیبایی دارد که مربیان، کودکان و نوجوانان به سادگی می‌توانند ایده‌های بازی و پویانمایی خود را طراحی و اجرا کنند. همه‌ی بازی‌ها و پویانمایی‌ها، از یک داستان، فیلم‌نامه یا سناریوی واقعی یا تخیلی شروع می‌شود. لذا در ابتدا باید داستانِ بازی یا پویانمایی خود را تعریف کنید. انتخاب بازیگران این داستان نیز هم در جذاب شدن بازی و هم در پیش رفتنِ درست داستان دارای اهمیت است. بازیگر‌های کارتونی زیبایی که انتخاب می‌کنید می‌توانند در بازی و انیمیشن شما نقش‌های مختلفی بازی کنند. برای جذاب شدن بیشتر می‌توانید از هنر خود در انتخاب پس‌زمینه، موسیقی، چیدمان صحنه، سیستم‌های امتیازدهی و هر چیزی که بازی و پویانمایی شما را جذاب‌تر می‌کند، استفاده کنید.


[۱] https://scratch.mit.edu/

دیدگاهتان را بنویسید

13 − 10 =