روند برگزاری جلسه‌های کلاس درس برنامه‌نویسی پیشرفته

سرفصل

  • بخش اول

    • آشنایی با مفاهیم پایه پردازش داده ها

    • آشنایی با زبان C#

    • آشنایی با Visual Studio

    • آشنایی با انواع داده و متغیر

    • عبارت‌های محاسباتی

    • دستورهای شرطی

    • دستورهای تکرار (حلقه‌ها)

  • بخش دوم

    • آرایه

    • داده‌های شمارشی، کلاس و متد

    • کار با متدها و کلاس‌های آماده

    • ایجاد برنامه‌های ویندوزی با استفاده از ویژوال استادیو

    • ایجاد برنامه‌های ویندوزی با واکنش نسبت به رویدادها

  • بخش سوم

    • آشنایی با چند کنترل جدید

    • رویدادهای موس و صفحه کلید

    • منو

    • شی و کلاس

    • فایل

    • پایگاه داده

مراجع و درس‌نامه‌ها

برنامه‌نویسی پیشرفته سیستمی در محیط کنسول

برنامه‌نویسی پیشرفته تحت ویندوز در محیط فرم

نحوه ارزشیابی

طبق اعلام آموزش دانشگاه نحوه ارزشیابی به صورت زیر خواهد بود.

🔺آزمون پایان ترم فقط ۷ تا ۱۰ نمره در آموزش مجازی، بقیه فعالیت های طول ترم(آزمونک، تکالیف و تمرین ها و …)

🔹 ارزشیابی دانشجو در هر درس به صورت مستمر و تکوینی در طول نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.
🔹 با توجه به رویکرد فعالیت محور در آموزش مجازی قسمت عمده‌ای از نمره باید به فعالیت‌های مستمر دانشجو در طول نیمسال تحصیلی اختصاص یابد.
🔹 بنابراین آزمونک‌ها(کوییز)، تکالیف و تمرینات خارج از کلاس، پروژه، سمینار، ارائه های درسی، مشارکت در مباحث و گفتگو های کلاس و سایر مباحث مرتبط با درس، بخش عمده‌ای از نمره دانشجو را تشکیل می‌دهند.
🔹 بدین منظور لازم است اساتید به طور دقیق و مستمر نسبت به ثبت عملکرد و نمرات دانشجو اقدام نمایند
🔹 بخشی از نمره دانشجویی باید به آزمون پایانی اختصاص یابد که این نمره نیز بین ۷ الی ۱۰ نمره در نظر گرفته شود.
🔹 لذا نمره دانشجو در یک درس حاصل جمع نمرات عملکرد مستمر وی در معیارهای فوق‌الذکر به علاوه نمره آزمون پایانی می باشد که نسبت به عدد ۲۰ محاسبه و ثبت می گردد.
🔹 همچنین شرکت در آزمون پایانی برای دانشجویان الزامی است در صورت عدم شرکت در این آزمون وضعیت درس وی حذف آموزشی (غیبت) ثبت می گردد.
🔹این دستورالعمل به‌شماره‌ی ۳۰,۳۱۸۶۹ در تاریخ ۱۳۹۹/۷/۱۵ به تایید رئیس محترم دانشگاه رسیده است و مسئولیت حسن اجرای آن بر عهده روسای استان‌ها، واحدها و مراکز دانشگاهی می باشد.

 

جلسه ۱

  • مروری بر مفاهیم برنامه‌نویسی

  • انواع زبان‌های برنامه‌نویسی

  • نحوه عملکرد سیستم رایانه (تبادل داده میان حافظه جانبی، حافظه اصلی و پردازنده)

  • معرفی محیط کنسول

  • تنظیمات محیط کنسول با کدنویسی

  • دستورهای ورودی و خروجی در سی شارپ

  • کاراکترهای کنترلی

 

فیلم آموزشی – سکانس ۰- اصول و مفاهیم برنامه نویسی Programming

فیلم آموزشی – سکانس ۰۰- دانلود و نصب نرم افزار Raptor

فیلم آموزشی – سکانس ۰۰۰- ترسیم فلوچارت با نرم افزار Raptor

فیلم آموزشی – سکانس ۰۰۰۰ – محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار IDE – Integrated development environment

فیلم آموزشی – سکانس ۰۰۰۰۰-نوشتن نخستین برنامه در سی شارپ – برنامه نویسی در محیط کنسول

فیلم آموزشی سکانس ۰۰۰۰۰۰- آشنایی با متدهای نوشتاری و تولید صدا

 

تمرین و فعالیت

  • جدول حل مساله را برای خرید اینترنتی تکمیل نمایید. (جدول حل مساله شامل دو بخش کلی است، بخش اول- شناخت مساله که شامل ورودی‌‎ها و خروجی‌ها می‌باشد و بخش دوم – الگوریتم که مراحل را از شروع تا پایان به صورت گام به گام پوشش می‌دهد. ) (جدول حل مساله را در نرم‌افزار Microsoft Office Word طراحی کنید.)
  • برای سامانه ورود و خروج کارمندان که بر اساس اثر انگشت کار می‌کند، جدول حل مساله را تکمیل کنید.
  • جدول حل مساله را برای تولید برق به کمک توربین‌های بادی (انرژی‌های تجدیدپذیر) تکمیل نمایید.
  • جدول حل مساله را برای تولید برق به کمک پنل‌های خورشیدی (انرژی‌های تجدیدپذیر) تکمیل نمایید.
  • فرض کنید دو خردسال به نام‌های نگین و باران که نمی‌توانند روی پای خود بایستند را روی دو صندلی نشانده‌اید. نگین روی صندلی قرمز و باران روی صندلی آبی نشسته است. در کنار آن‌ها صندلی خاکستری وجود دارد. بچه‌ها می‌خواهند صندلی خود را عوض کنند. شما چگونه می‌توانید به کمک صندلی خاکستری جای بچه‌ها را با یکدیگر عوض کنید. جدول حل مساله را کامل نمایید.
  • نماد استاندارد روندنما (Flowchart) برای موارد زیر چیست؟ الف) شروع و پایان ب) مسیر اجرا ج) عملیات و محاسبات د) شرط هـ) ورودی و خروجی
  • اگر سن دو نفر را داشته باشیم، روند نما را طوری تکمیل نمایید که سن فرد بزرگتر را در خروجی نمایش دهد.
  • اگر قد سه نفر را از ورودی بگیریم، روند نما را طوری تکمیل کنید که آن‌ها را به صورت نزولی یعنی از بزرگ به کوچک مرتب کند.
  • هر کدام از روندنماهای مسائل فوق را با نرم افزار Raptor ترسیم نمایید.
  • هر کدام از روندنماهای مسائل فوق را با نرم افزار Visio ترسیم نمایید.

جدول حل مساله

فیلم آموزشی – سکانس ۰۱ C# Console

فیلم آموزشی – سکانس ۰۲ محیط توسعه Visual Studio

فیلم آموزشی – سکانس ۰۳ – پیگیری آموزش با w3schools

فیلم آموزشی – سکانس ۰۴ – w3schools – معرفی سایت

فیلم آموزشی – سکانس ۰۵ – w3schools – معرفی زبان سی شارپ

فیلم آموزشی – سکانس ۰۶ – w3schools – نحوه کدنویسی در سی شارپ

فیلم آموزشی – سکانس ۰۷ – w3schools – متغیرها و ثابت‌ها

فیلم آموزشی – سکانس ۰۸ – w3schools – انواع داده‌ها

فیلم آموزشی – سکانس ۰۹ – w3schools -تبدیل نوع داده و دریافت ورودی از کاربر

فیلم آموزشی – سکانس ۱۰- w3schools – عملگرها (عملگرهای محاسباتی – عملگرهای مقایسه‌ای – عملگرهای منطقی – عملگرهای بیتی)

فیلم آموزشی – سکانس ۱۱- w3schools – توابع و متدهای ریاضی Math

فیلم آموزشی – سکانس ۱۲- w3schools – کار با رشته ها Strings

فیلم آموزشی – سکانس ۱۳- w3schools – عملگرها و متغیرهای منطقی Boolean

فیلم آموزشی – سکانس ۱۴- w3schools – دستور Switch

فیلم آموزشی – سکانس ۱۵- w3schools – حلقه While، Do While و For

فیلم آموزشی – سکانس ۱۶- w3schools – متدهای Break و Continue برای کنترل حلقه

فیلم آموزشی – سکانس ۱۷- w3schools – آرایه ها Array

فیلم آموزشی – سکانس ۱۸- w3schools –

 

فیلم آموزشی – سکانس ۱۹- w3schools –

 

فیلم آموزشی – سکانس ۲۰- w3schools –

 

 

تمرین و فعالیت

  • برنامه‌ای بنویسید که ورود شما را به سی شارپ خوش آمد بگوید. (پیام Hello World را نمایش دهد.)
    برنامه‌ای بنویسید که نام و نام خانوادگی شما را در محیط کنسول نمایش دهد.
  • برنامه‌ای بنویسید که رنگ پس‌زمینه و متن را در محیط کنسول تغییر دهد.
  • برنامه‌ای بنویسید که متنی توضیحی شامل نام برنامه، نام برنامه نویسی آن و قوانین و مقررات استفاده از برنامه به همراه حق مولف(کپی رایت) را به کاربر نشان دهد.
  • برنام های بنویسید که جدولی از همه رن گهای س یشارپ به همراه نام رنگ در کنسول نمایش دهد.

جلسه ۲

  • آشنایی با انواع داده‌ها، مفهوم متغیر

  • تعریف متغیر و انتساب داده به متغیر

  • دریافت داده از ورودی و درج در متغیر

  • تبدیل انواع داده

  • نحوه نمایش داده‌ها ذخیره شده در متغیر توسط دستورهای خروجی

تمرین و فعالیت

  • برنامه‌ای بنویسید که نام و نام خانوادگی کاربر را بپرسد و با نام وی به او خوش‌آمد بگوید.
  • برنامه‌ای بنویسید که دو عدد را از ورودی بگیرد و چهار عمل اصلی را چاپ کند.
  • برنامه‌ای بنویسید که سه عدد را از ورودی بگیرد و میانگین آن را محاسبه کند.
  • برنامه‌ای بنویسید که دو عدد را از ورودی بگیرد و جای آن‌ها را در متغیرها عوض کند.

فیلم آموزشی – سکانس – انواع داده در برنامه نویسی سی شارپ و روش تعریف متغییر و مقداردهی به آن

فیلم آموزشی – سکانس -تعریف متغیر و مقداردهی به متغیر در محیط فرم برنامه نویسی سی شارپ

جلسه ۳

  • آشنایی با دستورهای شرطی

  • آشنایی با حلقه‌های تکرار

تمرین و فعالیت

  • برنامه‌ای بنویسید که اعداد ۱ تا ۱۰ را به صورت ستونی چاپ کند.
  • برنامه‌ای بنویسید که اعداد ۱ تا ۱۰ را به صورت سطری چاپ کند و بین آن‌ها یک تب فاصله باشد.
  • برنامه‌ای بنویسید که جدول ضرب را چاپ کند.

جلسه ۴

  • برگزاری آزمون میان‌ترم

  • آشنایی با شیء‌گرایی (شیء، ویژگی‌ها، رفتارها و متدها، وراثت)

  • طراحی برنامه در محیط گرافیکی (فرم)

  • طراحی واسط کاربری (UI: User Interface)

  • انجام تنظیمات اشیاء از طریق پنجره تنظیمات

  • ساخت فرم ورود برای برنامه

تمرین و فعالیت

  • محیط عملیاتی را برای پروژه‌ی نهایی خود تعیین کنید و عنوان پروژه خود را به مدرس اعلام نمایید.
  • برای پروژه‌ی خود فرم ورودی را طراحی کنید، کلیه‌ی تنظیمات آن را به دقت انجام دهید تا استانداردهای یک پروژه‌ی فارسی را داشته باشد.

فیلم آموزشی – معرفی بخش‌های محیط ویژوال استادیو Visual Studio

فیلم آموزشی – معرفی بخش‌های مختلف پنجره Properties

فیلم آموزشی – سکانس – معرفی بخش‌های جعبه‌ابزار به منظور طراحی واسط کاربری (طراحی فرم تحت ویندوز و درج اشیاء در آن)

فیلم آموزشی – سکانس – انجام تنظیمات اشیاء از طریق پنجره تنظیمات

 

فیلم آموزشی – سکانس – افزودن فرم به پروژه و افزودن پروژه به راه‌حل

فیلم آموزشی – سکانس – تعیین فرم آغازین در پروژه

فیلم آموزشی – سکانس – تغییر ویژگی‌ها از طریق کدنویسی

فیلم آموزشی – سکانس – فراخوانی متدهای از طریق کدنویسی

فیلم آموزشی – سکانس – فراخوانی کادر پیام MessageBox و تشریح بخش‌های مختلف این متد

فیلم آموزشی – سکانس – استفاده از Check Box به منظور نمایش گذرواژه

 

جلسه ۵

  • مرور شیءگرایی و طراحی واسط کاربری

  • افزودن فرم‌های جدید به پروژه

  • آشنایی با رویدادها و کدنویسی برای هر رویداد

  • آغاز کدنویسی برای مخفی و آشکار شدن فرم

  • آشنایی با تولد اشیاء با استفاده از New

  • آشنایی با فرم والد MDI Parent Form

تمرین و فعالیت

  • کلیه‌ی فرم‌های مورد نیاز در پروژه‌ی خود را طراحی کنید و کلیه تنظیمات آن‌ها را به دقت انجام دهید تا استانداردهای یک پروژه‌ی فارسی را داشته باشد.
  • برای جابه‌جا شدن بین فرم‌های مختلف، برای رویدادهای مناسبی از اشیاء (مثلا برای دکمه‌هایی که قرار است با کلیک کردن بر روی آن‌ها به فرم مربوطه بروید)، کُد مناسب را بنویسید.

فیلم آموزشی – سکانس – آشنایی با عملگرهای مختلف ( عملگرهای محاسباتی، عملگرهای مقایسه‌ای، عملگرهای منطقی) و دستور شرطی IF و IF Else

فیلم آموزشی – سکانس – برنامه نویسی سی شارپ برای اعمال شرط در پیغام خروج از برنامه (دقت و مطالعه ی پیام‌های راهنما، به کار بردن مفاهیم تعریف متغیر و استفاده دستور شرطی )

فیلم آموزشی – سکانس – کد نویسی شرطی به منظور نمایش گذرواژه

فیلم آموزشی – سکانس – آشنایی با فرم والد یا MDI Parent Form در محیط برنامه نویسی سی شارپ

فیلم آموزشی – سکانس – جا به جایی بین فرم های برنامه به کمک برنامه نویسی و با استفاده از New به منظور ایجاد شیء جدید و نمایش فرم ها با متد Show و ShowDialog

فیلم آموزشی – سکانس – جا به جایی بین فرم ها در برنامه نویسی سی شارپ با آشکار کردن یک فرم و مخفی کردن فرمی دیگر

فیلم آموزشی – سکانس – ساخت منو در برنامه سی شارپ و کدنویسی برای آن ها

فیلم آموزشی- سکانس – آشنایی با منوهای استاندارد، کلیدهای دسترسی و کلیدهای میانبر

فیلم آموزشی – سکانس – انجام تنظیمات منو شامل درج آیکن، ایجاد کلید دسترسی، ایجاد کلید میانبر

فیلم آموزشی – سکانس – خروج کامل از محیط برنامه به وسیله ی کدنویسی 

فیلم آموزشی – سکانس – استفاده از کادرهای محاوره ای در برنامه نویسی سی شارپ Common Dialog با تمرکز بر ColorDialog

 

جلسه ۶

  • ارایه کلاسی آشنایی با WPF و آشنایی با XML برای طراحی کنترل‌ها در محیط برنامه‌نویسی

  • آشنایی با روند کدنویسی متدها، رویدادها و تغییر ویژگی‌ها

  • آشنایی با کنترل‌های جدید همچون زمان‌سنج و نوار فرایندی

تمرین و فعالیت

  • برای رویدادهای مختلف پروژه‌ی خود، کدنویسی مناسب را انجام دهید تا ویژگی‌های مشخصی در آن تغییر کنند.

جلسه ۷

  • پاسخ به پرسش‌های دانشجویان که در تکمیل پروژه‌ی خود با آن مواجه شده‌اند.

  • آشنایی با اصول تحلیل و طراحی پایگاه داده‌ها (محیط عملیاتی، موجودیت، ویژگی‌های هر موجودیت، کلید اصلی، تشخیص ارتباط بین موجودیت‌ها، ترسیم نمودار ارتباط موجودیت)

  • ساخت جدول در نرم افزار مدیریت پایگاه داده Access و انجام تنظیمات فیلدهای جدول

تمرین و فعالیت

  • برای محیط عملیاتیِ پروژه‌ی خود، پس از تحلیل داده‌های مورد نیاز، پایگاه داده‌ای حاوی جدول‌ها طراحی کنید.

جلسه ۸

  • ارایه کلاسی با موضوع طراحی پایگاه داده در نرم افزار مدیریت پایگاه داده SQL Server

  • اتصال پایگاه داده به محیط برنامه‌نویسی C# به روش Database First

  • اعمال تنظیمات و بهره‌گیری از عناصر داده‌ای در پروژه

تمرین و فعالیت

  • مطالعه فیلم‌ها ارایه شده از روش اتصال و تلاش به منظور ساخت پایگاه داده در SQL Server.

جلسه ۹

  • ارایه کلاسی با موضوع اتصال پایگاه داده به نرم افزار مدیریت پایگاه داده Microsoft Access

  • اتصال پایگاه داده به محیط برنامه‌نویسی C# به روش Dataset

  • اعمال تنظیمات و بهره‌گیری از عناصر داده‌ای در پروژه

تمرین و فعالیت

  • پایگاه داده را به برنامه‌ی خود متصل کنید به گونه‌ای که امکان عملیات‌های مختلف پایگاه داده (هم‌چون درج اطلاعات، حذف اطلاعات، به‌روزرسانی و جستجوی اطلاعات) از طریق برنامه‌ی شما فراهم باشد.

 

فیلم آموزشی ۱

فیلم آموزشی ۲

فیلم آموزشی ۳

فیلم آموزشی ۴ (اتصال اکسس به سی شارپ و انجام کدنویسی، با تشکر از محمد حسین پیشدار)

جلسه ۱۰

  • بررسی، دریافت و ارزشیابی پروژه‌های دانشجویان

تمرین و فعالیت

  • انتخاب پروژه‌های برگزیده برای ارایه کلاسی در جلسه‌های آتی

جلسه ۱۱

  • اعلام روند برگزاری آزمون پایان‌ترم و رفع اشکال دانشجویان

 

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × 2 =