روند برگزاری جلسه‌های کلاس برنامه‌نویسی پیشرفته

جلسه ۱

  • مروری بر مفاهیم برنامه‌نویسی

  • انواع زبان‌های برنامه‌نویسی

  • نحوه عملکرد سیستم رایانه (تبادل داده میان حافظه جانبی، حافظه اصلی و پردازنده)

  • معرفی محیط کنسول

  • تنظیمات محیط کنسول با کدنویسی

  • دستورهای ورودی و خروجی در سی شارپ

  • کاراکترهای کنترلی

تمرین و فعالیت

  • برنامه‌ای بنویسید که ورود شما را به سی شارپ خوش آمد بگوید. (Hello World)
  • برنامه‌ای بنویسید که رنگ پس‌زمینه و متن را در محیط کنسول تغییر دهد.
  • برنامه‌ای بنویسید که متنی توضیحی را به کاربر نشان دهد.

جلسه ۲

  • آشنایی با انواع داده‌ها، مفهوم متغیر

  • تعریف متغیر و انتساب داده به متغیر

  • دریافت داده از ورودی و درج در متغیر

  • تبدیل انواع داده

  • نحوه نمایش داده‌ها ذخیره شده در متغیر توسط دستورهای خروجی

تمرین و فعالیت

  • برنامه‌ای بنویسید که نام و نام خانوادگی کاربر را بپرسد و با نام وی به او خوش‌آمد بگوید.
  • برنامه‌ای بنویسید که دو عدد را از ورودی بگیرد و چهار عمل اصلی را چاپ کند.
  • برنامه‌ای بنویسید که سه عدد را از ورودی بگیرد و میانگین آن را محاسبه کند.

جلسه ۳

  • آشنایی با دستورهای شرطی

  • آشنایی با حلقه‌های تکرار

تمرین و فعالیت

  • برنامه‌ای بنویسید که اعداد ۱ تا ۱۰ را به صورت ستونی چاپ کند.
  • برنامه‌ای بنویسید که اعداد ۱ تا ۱۰ را به صورت سطری چاپ کند و بین آن‌ها یک تب فاصله باشد.
  • برنامه‌ای بنویسید که جدول ضرب را چاپ کند.

جلسه ۴

  • برگزاری آزمون میان‌ترم

  • آشنایی با شیء‌گرایی (شیء، ویژگی‌ها، رفتارها و متدها، وراثت)

  • طراحی برنامه در محیط گرافیکی (فرم)

  • طراحی واسط کاربری (UI: User Interface)

  • انجام تنظیمات اشیاء از طریق پنجره تنظیمات

  • ساخت فرم ورود برای برنامه

تمرین و فعالیت

  • محیط عملیاتی را برای پروژه‌ی نهایی خود تعیین کنید و عنوان پروژه خود را به مدرس اعلام نمایید.
  • برای پروژه‌ی خود فرم ورودی را طراحی کنید، کلیه‌ی تنظیمات آن را به دقت انجام دهید تا استانداردهای یک پروژه‌ی فارسی را داشته باشد.

جلسه ۵

  • مرور شیءگرایی و طراحی واسط کاربری

  • افزودن فرم‌های جدید به پروژه

  • آشنایی با رویدادها و کدنویسی برای هر رویداد

  • آغاز کدنویسی برای مخفی و آشکار شدن فرم

  • آشنایی با تولد اشیاء با استفاده از New

تمرین و فعالیت

  • کلیه‌ی فرم‌های مورد نیاز در پروژه‌ی خود را طراحی کنید و کلیه تنظیمات آن‌ها را به دقت انجام دهید تا استانداردهای یک پروژه‌ی فارسی را داشته باشد.
  • برای جابه‌جا شدن بین فرم‌های مختلف، برای رویدادهای مناسبی از اشیاء (مثلا برای دکمه‌هایی که قرار است با کلیک کردن بر روی آن‌ها به فرم مربوطه بروید)، کُد مناسب را بنویسید.

جلسه ۶

  • ارایه کلاسی آشنایی با WPF و آشنایی با XML برای طراحی کنترل‌ها در محیط برنامه‌نویسی

  • آشنایی با روند کدنویسی متدها، رویدادها و تغییر ویژگی‌ها

  • آشنایی با کنترل‌های جدید همچون زمان‌سنج و نوار فرایندی

تمرین و فعالیت

  • برای رویدادهای مختلف پروژه‌ی خود، کدنویسی مناسب را انجام دهید تا ویژگی‌های مشخصی در آن تغییر کنند.

جلسه ۷

  • پاسخ به پرسش‌های دانشجویان که در تکمیل پروژه‌ی خود با آن مواجه شده‌اند.

  • آشنایی با اصول تحلیل و طراحی پایگاه داده‌ها (محیط عملیاتی، موجودیت، ویژگی‌های هر موجودیت، کلید اصلی، تشخیص ارتباط بین موجودیت‌ها، ترسیم نمودار ارتباط موجودیت)

  • ساخت جدول در نرم افزار مدیریت پایگاه داده Access و انجام تنظیمات فیلدهای جدول

تمرین و فعالیت

  • برای محیط عملیاتیِ پروژه‌ی خود، پس از تحلیل داده‌های مورد نیاز، پایگاه داده‌ای حاوی جدول‌ها طراحی کنید.

جلسه ۸

  • ارایه کلاسی با موضوع طراحی پایگاه داده در نرم افزار مدیریت پایگاه داده SQL Server

  • اتصال پایگاه داده به محیط برنامه‌نویسی C#

  • اعمال تنظیمات و بهره‌گیری از عناصر داده‌ای در پروژه

تمرین و فعالیت

  • پایگاه داده را به برنامه‌ی خود متصل کنید به گونه‌ای که امکان عملیات‌های مختلف پایگاه داده (هم‌چون درج اطلاعات، حذف اطلاعات، به‌روزرسانی و جستجوی اطلاعات) از طریق برنامه‌ی شما فراهم باشد.

پاسخی بگذارید

سه × چهار =