رعایت قواعد نگارش

در جهت رعایت یکپارچگی و خوانایی بیشتر گزارش‌ها و متن‌های خود موارد زیر رعایت گردد:

  1. در نگارش صحیح فارسی هیچ‌گاه پیشوندها و پسوندها به صورت چسبیده نوشته نمی‌شوند. مثلاً: نمیشوند، میروم، جنگلها، پرندهگان، طراحیها، آنها و… همگی غلط هستند.
  2. برای نوشتن پیشوندها و پسوندها به صورت جداگانه، چنانچه حروف دو بخش به صورت پیش‌فرض احتمال چسبیدن به هم را داشته باشند برای جداسازی آن‌ها از نیم فاصله استفاده می‌کنیم. مثلاً: می‌رسم، نمی‌خورم، گله‌ها، سبزه‌زار‌ها، طراحی‌ها، آن‌ها و… همگی درست هستند.
  3. برای درج نیم فاصله در صفحه‌کلید استاندارد فارسی از Shift + Space استفاده می‌کنیم. در صفحه کلید پیش‌فرض ویندوز نیم‌فاصله را می‌توان با گرفتن کلیدهای Ctrl + Shift + 2 درج کرد.
  4. در جملات از «می‌باشد» و «نمی‌باشد» استفاده نمی‌کنیم. معادل این کلمات به ترتیب «است» و «نیست» است.
  5. در هنگام استفاده از کاراکترهای (نظیر . ! ؟ ، … : ؛) باید به این نکته توجه کرد که آن‌ها بدون هیچ فاصله‌ای به کلمه قبل از خود می‌چسبند. همینطور پس از آن‌ها همیشه یک فاصله وجود دارد.
  6. چنانچه در متن بخواهیم یکپارچگی عبارتی را نشان دهیم آن را درون گیومه «» قرار می‌دهیم. این کار برای سهولت خواندن متن انجام می‌شود.
  7. چنانچه در متن بخواهیم که جمله‌ای را نقل قول کنیم آن را در درون گیومه «» قرار می‌دهیم. اگر متن نقل قول شده بیشتر از یک جمله بود به غیر از استفاده از علامت فوق از فونتی ایتالیک (Italic) استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

پنج × 4 =