درس تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی

 

نرم افزارهای مورد نیاز

نرم افزار زیر را بر روی رایانه خود نصب نمایید تا بتوانید پروژه‌های کتاب درسی را انجام دهید. دقت کنید با کلیک روی هر کدام از نرم افزار به صفحه‌ای منتقل می‌شود که نسخه‌های مختلفی از نرم افزار در آن موجود است. ممکن است آخرین نسخه‌ی ارایه شده کمی با نسخه کتاب درسی متفاوت باشد. پس از نصب نرم افزار مورد نظر، حتما آن را به روش‌های ذکر شده در سایت فعال نمایید تا در حین کار با آن‌ها به حالت فعال تبدیل نشود و بتوانید از امکانات کامل آن نرم افزار بهره ببرید.

دانلود نرم افزار ایلاستریتور (Adobe Illustrator)

دانلود نرم افزار سوئیش (SWiSH Max)

دانلود نرم افزار اسنجیت (SnagIt)

دانلود نرم افزار کپتیویت (Adobe Captivate)

دانلود نرم افزار فارسی نویسی لیمون پارسی نگار (Leomoon Parsi Negar)

دانلود نرم افزار ویژوال استادیو (Microsoft Visual Studio)

فارسی نویس انلاین

 

فیلم‌های آموزشی

کلیه‌ی فیلم‌های درسی ارایه شده در گروه هنرجویان در این‌جا فهرست شده است تا بتوانید به سادگی آن‌ها را دانلود و مشاهده نمایید.

🎦 سکانس ۰۰-معرفی کتاب
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️معرفی کتاب درسی
▪️بیان سرفصل‌های کتاب

🌐https://www.aparat.com/v/dkWqb

 

🎦 سکانس ۰۱- بیان مفاهیم اولیه
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️گرافیک زبانی برای انتقال پیام ها و مفاهیم
▪️انواع تصاویر: نقشه بیتی (Bitmap) و بُرداری (Vector)
▪️نرم افزار فتوشاپ (Photoshop) به منظور ایجاد و ویرایش تصاویر نقشه بیتی
▪️نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator) به منظور ایجاد و ویرایش تصاویر بُرداری

🌐https://www.aparat.com/v/lsgCw

 

 

🎦 سکانس ۰۲- آشنایی با محیط نرم افزار Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️آشنایی با محیط نرم افزار Illustrator
▪️ نحوه ایجاد پروژه جدید برای طراحی بُرداری
▪️آشنایی با تنظیمات پرونده جدید در پنجره New Document
▪️معرفی بخش های مختلف نرم افزار
▪️انتخاب فضای کاری یا Workspace مناسب به منظور فراهم آمدن چیدمان مناسب برای طراحی تصویر بُرداری

🌐https://www.aparat.com/v/pNAGz

 

🎦 سکانس ۰۳- آشنایی با نرم افزارهای مختلف گرافیکی
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️معرفی چند نرم افزار گرافیکی

🌐https://www.aparat.com/v/yTWZm

 

🎦 سکانس ۰۴-ابزارهای ترسیم اشکال هندسی
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️معرفی و کار با ابزار Rectangle
▪️معرفی و کار با ابزار Ellips
▪️آشنایی با اصول استفاده از ابزارها
▪️تغییر ابعاد و اندازه و حرکت دادن شکل‌ها
▪️ترسیم شکل‌ها با ابعاد دقیق

 

🎦 سکانس ۰۵-چرخاندن اشکال هندسی
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️معرفی منوی Object
▪️معرفی بخش Transform برای تغییر شکل‌ها
*گروه‌بندی اشکال
▪️آشنایی با دستور چرخاندن Rotate
▪️انجام تنظیمات چرخش

 

🎦 سکانس ۰۶-ترکیب کردن شکل ها Pathfinder
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️معرفی منوی Window
▪️معرفی پنل Pathfinder برای ترکیب اشکال
▪️انجام تنظیمات ترکیب کردن اشکال

 

📝 تکلیف درسی
⏱️حداکثر تا موعد زمانی تعیین شده برای درگاه ارسال تکلیف در سامانه شاد
کارگاه شماره ۱، ۲ و ۳ کتاب را روی سیستم انجام دهید.
کلیه کارگاه ها باید درون یک پرونده پرونده ایلاستریتور جداگانه انجام شود. در نهایت فایل ایلاستریتور خود را از طریق درگاهی که اعلام می شود جهت نمره دهی ارسال کنید.
پروژه حتما باید توسط خود دانش آموز انجام شود و هرگونه تغییر و دگرگونی در پروژه توسط سیستم دیگری به عنوان تقلب محسوب می‌شود.

 

🎦 سکانس ۰۷-تغییر رنگ میانی و خط دور شکل ها در نوار تنظیمات ابزار
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️معرفی نوار تنظیمات ابزار
▪️تغییر رنگ شکل و خط دور
▪️آشنایی با سایر تنظیمات ابزار ترسیم شکل های هندسی
مفهوم Opacity

 

 

 

سکانس ۰۸-انعکاس شکل هندسی با استفاده از Reflect
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️معرفی تنظیمات دیگر بخش Pathfinders
▪️معرفی بخشی دیگر در منوی Object
▪️استفاده از پنجره Reflect برای ایجاد انعکاس یک شکل

 

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
فعالیت کارگاهی (صفحه ۱۶، قبل از کارگاه ۴) را انجام دهید. کلیه ی شکل‌ها و رنگ‌بندی آن‌ها باید دقیقا مشابه کتاب صورت گیرد. دقت کنید که برای انجام این تمرین باید مطالب مطرح شده در کارگاه‌های قبلی را به‌کار بگیرید و فیلم‌های آموزشی قبلی را به دقت مشاهده کرده باشید.

 

 

سکانس ۰۹-تغییر موقعیت نقاط، تبدیل نقطه لنگرها به زاویه و یا کمان با ابزار Direct Selection
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️تغییر موقعیت نقاط
▪️تبدیل نقطه لنگرها (Ancher) به زاویه و یا کمان
▪️استفاده از ابزار Direct Selection و تنظیمات آن

 

🎦 سکانس ۱۰- ذخیره کردن پرونده با قالب پیش فرض و با قالب عمومی در نرم افزار Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️ذخیره کردن پرونده با قالب AI
▪️ذخیره کردن پرونده با قالب EPS
▪️خروجی گرفتن پرونده برای چاپ

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
کارگاه ۴ را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

 

 

 

🎦 سکانس ۱۱- کار با ابزار Pencil
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️کار با ابزار Pencil
▪️انجام تنظیمات ابزار

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
کارگاه ۵ را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

 

🎦 سکانس ۱۲- کار با ابزار Pen
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️کار با ابزار Pen برای ترسیم خط و منحنی
▪️انجام تنظیمات ابزار
▪️پنجره Simplify در زیرمنوی Path از منوی Object برای هموارسازی خط و منحنی
▪️ترسیم خط(Line)، پاره خط (Segment)، زاویه(Angle)، گوشه(Corner)، منحنی(Curve)، شکل بسته، شکل باز

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
کارگاه ۶ را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
فعالیت کارگاهی (صفحه ۲۵، بعد از کارگاه ۶) را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
فعالیت کارگاهی (صفحه ۲۶، قبل از کارگاه ۷) را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
کارگاه ۷ را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

 

🎦 سکانس ۱۳- آشنایی با ابزار Shape Builder و Type Tool
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️ابزار Shape Builder  با کلید میانبر Shift + M برای حذف خط ها و اتصالات
▪️کار کردن با ابزار Type Tool با کلید میانبر T برای نوشتن متن
▪️ایجاد تصویر برداری علامت سوال

 

🎦 سکانس ۱۴- ترسیم تصویر گربه با استفاده از ابزارهای مختلف در Adobe Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️اشنایی با Show Gride از منوی View به منظور شطرنجی نمودن صفحه برای ترسیم دقیق‌تر
▪️کار با ابزار Pen با کلید میانبر P برای ترسیم خط و منحنی
▪️کار با ابزار Direct Selection و ایجاد انحنا یا گوشه
▪️کار با Handle ها برای تنظیم انحنای منحنی‌ها
▪️کار با ابزارEllipse با کلید میانبر L برای ترسیم بیضی و دایره
▪️کار با ابزار Rectangle با کلید میانبر M برای ترسیم مستطیل و مربع
▪️کار با ابزار Polygon برای ترسیم چندضلعی‌ها
▪️کار با ابزار Brush با کلید میانبر B برای ترسیم شکل با برس نقاشی
▪️نگهداشتن کلید Shift برای حفظ تناسب طول و عرض (در ترسیم دایره و مربع)
▪️نگهداشتن کلید Alt و سپس کشیدن (Drag) برای نسخه برداری کردن (کپی گرفتن) از شکل رسم شده
▪️استفاده از Pathfinder برای ترکیب شکل‌ها
▪️کار با دستگیره‌ها دور شکل برای تغییر ابعاد و چرخش
▪️ایجاد تصویر برداری گربه

 

🎦 سکانس ۱۵- ترسیم تصویر حلزون با استفاده از ابزارهای مختلف در Adobe Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️اشنایی با Show Gride از منوی View به منظور شطرنجی نمودن صفحه برای ترسیم دقیق‌تر
▪️کار با ابزار Pen با کلید میانبر P برای ترسیم خط و منحنی
▪️کار با ابزار Direct Selection برای اصلاح نقاط در طراحی
▪️کار با Handle ها برای تنظیم انحنای منحنی‌ها
▪️کار با ابزار Paint Brush با کلید میانبر B برای ترسیم شکل با برس نقاشی
▪️ایجاد مسیر نرم در بخش Fidelity در تنظیمات Brush برای طراحی دست آزاد
▪️نگهداشتن کلید Alt برای بسته شدن شکلی که در حال ترسیم است
▪️استفاده از Pathfinder برای ترکیب شکل‌ها
▪️تغییر رنگ داخل شکل در بخش Fill
▪️تغییر رنگ خط دور شکل در بخش Stroke
▪️ایجاد تصویر برداری حلزون

🎦 سکانس ۱۶- ترسیم تصویر اتوبوس با استفاده از ابزارهای مختلف در Adobe Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️اشنایی با پنل Gradient برای ایجاد شیب رنگی و ایجاد طیف رنگی
▪️انجام تنظیمات Gradient
▪️ایجاد تصویر برداری اتوبوس

 

🎦 سکانس ۱۷- ترسیم تصویر کفشدوزک با استفاده از ابزارهای مختلف در Adobe Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️اشنایی با بخش Arrange در منوی Object به منظور تغییر ترتیب چیدمان شکل‌ها
▪️استفاده‌ی بهینه از ابزارها
▪️نسخه‌برداری از شکل‌ها با استفاده از Copy در منوی Edit و یا فشردن کلیدهای میانبر Ctrl+C
▪️بردین و جداسازی شکل‌ها با استفاده از Cut در منوی Edit و یا فشردن کلیدهای میانبر Ctrl+X
▪️الصاق کردن شکل‌های کپی شده و یا بریده شده با استفاده از Paste در منوی Edit و یا فشردن کلیدهای میانبر Ctrl+V
▪️ایجاد تصویر برداری کفشدوزک

 

🎦 سکانس ۱۸- ترسیم تصویر دوچرخه با استفاده از ابزارهای مختلف در Adobe Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️کار با ابزار Crystallize برای ایجاد جلوه ویژه
▪️کار با ابزار Warp با کلید میانبر Shift + R برای ایجاد موج و کنجِ نرم
▪️انجام تنظیمات ویژه‌ی ابزارهای مذکور
▪️ایجاد تصویر برداری دوچرخه

 

 

 

🎦 سکانس ۱۹- ترسیم تصاویر برداری از تصاویر نقشه‌بیتی
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️قفل کردن تصویر با استفاده از گزینه Lock در منوی Object
▪️ایجاد مسیر نرم هموار در بخش Fidelity
▪️ترسیم تصاویر برداری از تصاویر نقشه‌بیتی

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
کارگاه ۷ را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

 

🎦 سکانس ۲۰- فارسی‌نویسی در نرم افزار Adobe Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️فارسی‌نویسی در نرم افزار Adobe Illustrator

 

📝 تکلیف درسی
تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه دریافت تکالیف در سامانه شاد
کارگاه ۸ را مطابق کتاب درسی انجام دهید.

 

 

🎦 سکانس ۲۱- آشنایی با رنگ‌ها، رنگ‌سازی و مدهای رنگی
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️کار با Fill color
▪️کار با Stroke color
▪️آشنایی با مد رنگی RGB برای نمایش
▪️آشنایی با مد رنگی CMYK برای چاپ
▪️نحوه ترکیب رنگ‌ها برای ایجاد رنگی سفارشی

 

 

🎦 سکانس ۲۲- آشنایی با تمپلت ها و قالب های آماده در نرم افزار Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️استفاده از قالب‌های آماده در نرم‌افزار
▪️استفاده از Blank Template
▪️طراحی برچسب لوح فشرده
▪️طراحی جلد لوح فشرده

 

 

🎦 سکانس ۲۳- آشنایی با ماسک‌ها و ایجاد ماسک برشی در نرم افزار Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️ورود تصاویر به برنامه با کشیدن و رها کردن
▪️استفاده از قالب‌های آماده در نرم‌افزار
▪️اآشنایی با انواع ماسک‌ها (ماسک برشی، ماسک شفافیت)
▪️ایجاد ماسک برشی با انتخاب گزینه Clipping Mask از منوی Object
▪️ایجاد ماسک برشی با انتخاب گزینه Make Mask از پنل Transparency
▪️ایجاد ماسک برشی با کلیدهای میانبر Ctrl+7
▪️استفاده از پنل Align به منظور ترازبندی شکل‌ها
▪️طراحی برچسب لوح فشرده
▪️طراحی برچسب روی جلد محصولات و بسته‌ها

 

🎦 سکانس ۲۴- ایجاد برچسب و جلد لوح فشرده در نرم افزار Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️ایجاد برگه کار جدید با استفاده از پنل Artboard
▪️استفاده از ماسک برشی
▪️ایجاد خط تا (خط چین) با استفاده از Border_Dashed
▪️حذف پاره‌خط با استفاده از ابزار Scissors یا کلید میانبر C
▪️ایجاد پخی با جابه‌جایی نقاط به کمک ابزار Direct Selection
▪️طراحی برچسب لوح فشرده
▪️طراحی جلد لوح فشرده

 

🎦 سکانس ۲۵- طراحی لوگو الله در نرم افزار Illustrator
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️کنترل مقدار Opacity
▪️قفل کردن تصویر با انتخاب Lock از منوی Object
▪️استفاده از ابزار Shape Builder یا کلید میانبر Shift + M
▪️استفاده از ابزار یا گزینه Reflect در منوی Object
▪️’گروه‌بندی شکل‌های ترسیم شده با انتخاب گزینه Group و یا کلیدهای Ctrl+G
▪️طراحی لوگوی الله در پرچم جمهوری اسلامی ایران
▪️طراحی جلد لوح فشرده

 

 

سکانس ۱۰۰ – آموزش نرم‌افزار Snagit

 

سکانس ۱۰۱- آموزش نرم‌افزار Swish

 

 

 

🎦 سکانس ۰۱- اصول و مفاهیم برنامه نویسی Programming

📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️حل مساله Problem Solving
▪️الگوریتم Algorithm
▪️نمودار جریان Flowchart

 

 

 

🎦 سکانس ۰۲- نصب نرم افزار Raptor

📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️نرم افزاری برای ترسیم نمودار جریان Flowchart
▪️دانلود نرم افزار
▪️نصب نرم افزار
▪️آشنایی با محیط نرم افزار

 

 

🎦 سکانس ۰۳- ترسیم فلوچارت با نرم افزار Raptor

📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️اجرای نرم افزار
▪️ایجاد میانبر برای نرم‌افزار
▪️ترسیم نمودار جریان Flowchart
▪️آشنایی با نمادها
▪️ترسیم و ویرایش نمادها
▪️ذخیره نمودن فلوچارت
▪️باز کردن فایل ذخیره شده

 

 

 

🎦 سکانس ۰۴- محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار IDE

📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️IDE: Integrated development environment
▪️آشنایی با محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار
▪️دانلود نرم‌افزار Visual Studio

 

🎦 سکانس ۰۵- نوشتن نخستین برنامه در سی شارپ – برنامه نویسی محیط کنسول
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️آشنایی با روند کدنویسی در سی شارپ
▪️آشنایی با مفهوم مساله، راه حل و پروژه
▪️آشنایی با پوشه‌بندی راه‌حل و پروژه و نحوه نام‌گذاری آن‌ها
▪️آشنایی با مفهوم فضای نام، کلاس و متد
▪️آشنایی با نحوه اجرای برنامه و محیط کنسول
▪️آشنایی با فهرست خطا و رفع خطا
▪️متد WriteLine
▪️متد ReadKey

 

🎦 سکانس ۰۶- آشنایی با متدهای نوشتاری و تولید صدا در محیط کنسول سی شارپ
📚 کتاب تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
🗂️مطالب بیان شده
▪️آشنایی با محیط Intellisense
▪️آشنایی متدهای دیگر نوشتاری
▪️آشنایی روند تولید صدای نت‌ها
▪️آشنایی با مفهوم خطاها و رفع خطا
▪️متد Write و بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آن با متد WriteLine
▪️متد Beep

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هفده − شانزده =