چگونه تصویر صفحه‌نمایش دستگاه اندرویدی را روی رایانه نمایش دهیم؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که آیا راهی برای تماشای صفحه نمایش یک گوشی یا تبلت اندرویدی بر روی مانیتور رایانه یا تلویزیون هوشمند وجود دارد؟ نه تنها پاسخ به این سوال مثبت است؛ بلکه حتی میتوانید کنترل کامل گوشی اندرویدی خود را به وسیله رایانه در دست بگیرید و با استفاده از ماوس و صفحه کلید رایانه؛ گوشی خود را کنترل کنید!

ممکن است برای شما هم پیش‌آمده باشد که قصد داشته باشید تا تصویری که در صفحه‌نمایش دستگاه اندرویدی‌تان می‌بینید را بر روی یک رایانه نشان دهید. این موضوع خصوصاً وقتی قصد آموزش یا نمایش نرم‌افزار و یا یک بازی اندرویدی را برای دیگران داشته باشید و یا هنگامی که در یک کنفرانس یا سخنرانی به‌عنوان سخنران مایل باشید تا تصویر چیزی که بر روی گوشی می‌بینید را در اندازه بزرگ‌تر به‌صورت زنده و Live بر روی مانیتور یا دیتا پروژکتور نمایش دهید نمود بیشتری پیدا می‌کند.

در این مقاله به بررسی روش‌هایی ساده برای نمایش تصویر دستگاه اندرویدی‌تان بر روی مانیتور رایانه می‌پردازیم.

با استفاده از این روش نیازی به نصب نرم‌افزار خاصی در رایانه نخواهید داشت بنابراین روش گفته‌شده در تمامی سیستم‌عامل‌ها همچون ویندوز، لینوکس و Mac OS جوابگو خواهد بود.

علاوه بر آن حتی می‌توانید تصویر گوشی اندرویدی خود را بر روی تلویزیون هوشمند و یا یک تبلت یا گوشی دیگر به‌صورت بی‌سیم نمایش دهید.

روش اول: استفاده از اپلیکیشن Screen Cast برای اندروید ۵ به بالا

اگر از اندروید ۵ به بالا استفاده می‌کنید، اپلیکیشن Screen Cast یکی از بهترین و ساده‌ترین انتخاب‌ها برای کاری که مدنظر ماست خواهد بود. چراکه برای قابلیت استریم گوشی در رایانه با سیستم‌عامل اندروید ۵ اپلیکیشن‌های مختلف و زیاد دیگری نیز جود دارد.

با استفاده از Screen Cast می‌توانید تصویر چیزی را که درگوشی اندرویدی‌تان می‌بینید به‌صورت زنده (Live) بر روی رایانه دیگری مشاهده کنید.

ابتدا با مراجعه به آدرس زیر در Google Play نسبت به نصب اپلیکیشن بر روی دستگاه اندرویدی‌تان اقدام کنید.

حالا لازم است تا دستگاه اندرویدی شما و رایانه‌ای که قصد نمایش تصویر گوشی را در آن دارید هر دو به یک مودم متصل شده باشند.
بنابراین فرقی نمی‌کند که رایانه و دستگاه اندرویدی شما هر دو از طریق وایرلس به مودم متصل شده باشند یا اینکه رایانه از طریق کابل LAN و گوشی شما از طریق وایرلس به مودم متصل باشد.

حتی نیازی نیست مودم شما به اینترنت متصل باشد یا اعتبار اینترنتی داشته باشید. اگر هم مودم شما دارای اینترنت باشد درهرحال با این روش چیزی از اعتبار اینترنتی شما مصرف نخواهد شد و ارتباط بین دستگاه اندرویدی و مودم فقط از طریق امواج بی‌سیم در محدوده‌ نهایتاً ۵۰ متری مودم خواهد بود.

ابتدا از روشن بودن WiFi و اتصال موفقیت‌آمیز دستگاه اندرویدی به مودم وایرلس مطمئن شوید پس از اجرای نرم‌افزار با یک صفحه ساده همانند تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد:

حالا تنها کافی است دکمه آبی‌رنگ Start را لمس کنید.

سپس آدرسی که در بالای دکمه Start به شما نمایش داده می‌شود را در مرورگر یک رایانه دیگر متصل به شبکه وارد کنید و کلید Enter در صفحه‌کلید را بزنید.

فرقی نمی‌کند که سیستم‌عامل رایانه شما ویندوز باشد یا مک یا لینوکس. همچنین فرقی نمی‌کند که از کدام مرورگر اینترنتی استفاده می‌کنید. درهرحال می‌توانید تصویر زنده از اتفاقات روی گوشی خود را به‌صورت بی‌سیم بر روی رایانه مشاهده کنید و به دیگران نمایش دهید.

به‌طور مثال ما نرم‌افزار را در سیستم‌عامل اوبونتو و مرورگر فایرفاکس آزمایش کردیم:

همچنین با استفاده از این روش می‌توانید تصویر دستگاه اندرویدی خود را بر روی یک تلویزیون هوشمند که مجهز به مرورگر اینترنتی است نمایش دهید. کافی است تلویزیون هوشمند شما هم از طریق کابل LAN و یا امواج وایرلس به همان مودم وایرلسی که گوشی یا تبلت اندرویدی شما ارتباط دارد متصل شده باشد. همانند قبل می‌توانید آدرس نمایش داده‌شده در نرم‌افزار Screen Cast را در مرورگر اینترنتی تلویزیون هوشمند وارد کنید تا بلافاصله تصویر گوشی خود را به‌صورت زنده و Live در تلویزیون هوشمند مشاهده کنید.

شاید نیاز به توضیح بیشتری نباشد که ازآنجایی‌که نیازی به سیستم‌عامل یا نرم‌افزار خاصی درجایی که قصد دیدن تصویر رادارید ندارید؛ پس به‌راحتی می‌توان حتی تصویر یک گوشی یا تبلت اندرویدی را بر روی یک گوشی یا تبلت اندرویدی یا iOS دیگر نیز نمایش داد.

حتی با این روش می‌توان در چند دستگاه مختلف و به‌صورت هم‌زمان تصویر زنده‌ای از دستگاه اندرویدی‌تان را نمایش دهید. تنها کافی است همه آن‌ها به یک مودم واحد متصل شده باشند. سپس در هرکدام از آن‌ها آدرس نمایش داده‌شده در نرم‌افزار را وارد کنید.

اگر قصد ندارید تا در شبکه داخلی‌تان هرکس با واردکردن آدرس نمایش داده‌شده بتواند تصویر دستگاه اندرویدی شما را مشاهده کند، این امکان وجود دارد تا برای دریافت تصاویر نیاز به واردکردن کلمه عبور باشد.

برای این منظور با مراجعه به گزینه Settings در اپلیکیشن Screen Cast وارد تنظیمات برنامه شده و سپس گزینه Required password for viewing screen cast را تیک بزنید.

پس از بازگشت به صفحه اصلی نرم‌افزار حالا می‌توانید یک کلمه عبور دلخواه برای تائید نمایش دستگاه اندرویدی‌تان تنظیم کنید.

حالا اگر قصد تماشای تصویر را در رایانه یا دستگاه دیگری داشته باشید، پس از واردکردن آدرس اختصاصی نمایش داده‌شده، نیاز به واردکردن کلمه عبور نیز هست.

حتی اگر درجایی باشید که مودم وایرلس در دسترس نباشد با فعال کردن حالت Mobile Hotspot دستگاه اندرویدی شما خود از طریق قابلیت هات اسپات اندروید خود تبدیل به یک مودم وایرلس می‌شود، کافی است در رایانه یا دستگاه‌های دیگر به امواج HotSpot ایجاد شده متصل شوید.

روش دوم: استفاده از اپلیکیشن MirrorGo برای اندروید ۴ به بالا

استریم کردن صفحه‌نمایش گوشی‌های اندرویدی با اندروید ۴ معمولاً نیاز به روت کردن گوشی دارد. بااین‌حال اپلیکیشن MirrorGo ساخت شرکت معتبر Wondershare از معدود اپلیکیشن‌هایی است که برای استریم کردن تصویر دستگاه اندرویدی شما هم با اندروید ۴ سازگاری کامل دارد و هم نیازی به روت کردن دیوایس اندرویدی شما ندارد!

در این روش علاوه بر نصب اپلیکیشن MirrorGo بر روی دستگاه اندرویدی‌تان نیاز به نصب نرم‌افزار کوچکی در ویندوز نیز دارید؛ بنابراین سیستم عملکرد نرم‌افزار با روش قبلی متفاوت است.

استفاده از MirrorGo چند مزیت مهم دارد:

  1. عدم نیاز به اندروید ۵
  2. عدم نیاز به Root بودن گوشی یا تبلت
  3. نمایش تصویر به‌صورت تمام صفحه (Full Screen)
  4. امکان نمایش تصویر باکیفیت بسیار بالا و بدون افت فریم و قطعی
  5. امکان ذخیره تصویر صفحه‌نمایش گوشی به‌صورت یک فیلم در رایانه!

اپلیکیشن MirrorGo را با کلیک بر روی دکمه زیر در گوگل پلی بر روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید:

همچنین برای نصب نرم‌افزار MirrorGo بر روی رایانه ویندوزی خود از دکمه زیر استفاده کنید:

پس از اجرای نرم‌افزار در دیوایس اندرویدی‌تان از طریق USB یا WiFi و اجرای برنامه در ویندوز، صفحه‌نمایش گوشی خود را باکیفیت بالا و در یک قاب موبایلی شکل، در ویندوز مشاهده خواهید کرد.

نکته جالب دیگر این نرم‌افزار این است که Wondershare MirrorGo به شما این قابلیت را می‌دهد که بازی‌های موردعلاقه‌تان را نیز بر روی ویندوز و به‌وسیله ماوس و کیبورد رایانه انجام دهید.
تنها کافی است بازی موردنظر را درگوشی اجرا کرده و سپس با استفاده از این اپلیکیشن، کنترل کامل بازی را از طریق رایانه انجام دهید. به‌عنوان مثال می‌توانید بازی Clash Of Clans را در رایانه به نمایش درآورده و به کمک ماوس و کیبورد بازی را انجام دهید.

از دیگر قابلیت‌های MirrorGo امکان ضبط ویدئو در رایانه از صفحه‌نمایش گوشی شماست. این موضوع برای ساخت ویدئوهای آموزشی از یک نرم‌افزار و همچنین نمایش عملکرد حرفه‌ای و ثبت رکوردهای بازی‌هایی که در اندروید انجام داده‌اید به‌صورت ویدئویی و مصور و اشتراک‌گذاری آن‌ها با دوستانتان بسیار جالب خواهد بود.

همچنین می‌توانید در نرم‌افزارهای مختلف مثل تلگرام و واتس‌اپ و یا پاسخ به پیامک‌های دریافتی درگوشی؛ از صفحه‌کلید رایانه برای نوشتن استفاده کنید که قطعاً می‌توانید چت‌های نوشتاری و پاسخ به پیامک‌هایتان را با سرعت بسیار بالایی انجام دهید.

روش سوم: استفاده از افزونه Vysor در گوگل کروم:

در این روش فقط می‌بایست یک افزونه ساده را بر روی مرورگر گوگل کروم رایانه خود نصب کنید.

برای انتقال تصویر دستگاه اندرویدی‌تان به مرورگر کروم ابتدا می‌بایست افزونه Vysor را بر روی مرورگر Google Chrome نصب کنید. برای ورود به صفحه نصب این افزونه در وب‌استور گوگل بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

پس از کلیک بر روی لینک بالا؛ برای نصب افزونه بر روی مروگر کروم بر روی دکمه Add to chrome +  کلیک کنید:

پس از نصب افزونه، آیکون آن به App های گوگل کروم اضافه می‌گردد.

سپس می‌بایست گزینه USB debugging mode را در دستگاه اندرویدی‌تان فعال کنید. برای فعال کردن آن در منوی تنظیمات اندروید وارد بخش Developer Options شده و سپس گزینه USB debugging mode را فعال کنید.

پس از اطمینان از فعال بودن گزینه USB debugging mode، دستگاه اندرویدی‌تان را از طریق کابل USB به رایانه متصل کنید. سپس در بخش App های مرورگر گوگل کروم بر روی آیکون Vysor کلیک کنید.
(توضیح اینکه: یک راه ساده برای رفتن به بخش App های گوگل کروم تایپ عبارت chrome://apps در نوار آدرس کروم است)

حالا در پنجره موجود بر روی Find Devices کلیک کنید.

سپس می‌بایست نام دستگاه اندرویدی‌تان را در پنجره‌ای کوچکی مشاهده کنید. آن را انتخاب بر روی دکمه Select کلیک کنید. سپس در دستگاه اندرویدی شما پیامی مبنی بر دسترسی این اپلیکیشن به تلفن همراهتان مشاهده خواهید کرد که می‌بایست آن را تائید کنید:

کار تمام است. حالا می‌بایست در مرورگر کروم تصویر زنده‌ای از صفحه‌نمایش گوشی‌تان را مشاهده کنید:

با استفاده از Vysor نیز می‌توانید از صفحه‌نمایش گوشی عکس یا فیلم تهیه کنید؛ و یا از طریق رایانه تلفن همراه خود را کنترل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

سیزده − 7 =