جلسه بزرگداشت مقام معلم

متن خلاصه گفتگوهای بیان شده توسط معلمان منتخب سراسر کشور در ویدیو کنفرانس با ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش

با حضور استانداران، مدیران کل آموزش و پرورش و برخی از اعضای شورای آموزش و پرورش

۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹

  • آفرینش و زندگی، فرصتی برای یادگیری است.
  • آموزش و پرورش انسان هفت مرحله می‌تواند داشته باشد: فطرت، طبیعت، خانواده، مدرسه، دانشگاه، جامعه و هم‌نشینی‌ها، نظام‌های اجتماعی و حکومتی.
  • در آموزش و پرورش علوم پایه و اساسی، نقش معلم یکی از پررنگ‌ترین نقش‌هاست.
  • معلم معمار جامعه است.
  • معلم کارمند نیست، بلکه عاشق است.
  • وزارت آموزش و پرورش باید وزارت مولد اندیشه باشد.
  • بدون در نظر گرفتن جایگاه معلم، ترسیم هر آینده‌ای خارج از تصور است.
  • یک انسان رشدیافته و تجلی‌یافته توسط معلم، می‌تواند جامعه‌ای را متحول کند.
  • مکان‌‎ها و فضاهای مدارس نامناسب است.
  • کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی بی‌داد می‌کند.
  • باید ببینیم که تجربه‌های زیسته چه می‌گویند، نه آمارها.
  • معلمان از جایگاه فعلی‌شان رضایت ندارند، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر جایگاه اجتماعی.
  • منزلت، حیثیت و معیشت، سه عنصر ایجاد انگیزه برای معلمان است.
  • معلمان همانند سایر مشاغل مثل مهندسان، خواهان نظام صنفی هستند.
  • نظام صنفی که بر ورود معلمان، بقا و بازنشستگی معلمان نظارت کند، پیشنهادهایی برای اجرای قوانین و ضوابط مطرح نماید، از وضعیت واقعی فرهنگیان گزارش‌های صحیح و صادقانه منتشر کند و بتواند حقوق حقه‌ی آن‌ها را از مجرای قانون پیگیری نماید.
  • معلمان و بازنشستگان فرهنگی خواهان بیمه‌ی درمانی کامل با پوشش مناسب هستند.
  • معمان و بازنشستگان فرهنگی خواهان تعاونی مسکن و کالایی در شان اجتماعی خود هستند.
  • پرداخت حقوق و مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان به خبرهای زرد هر روزه تبدیل شده است.
  • اشتباهات کوچک هر معلم، تیتر بزرگِ خبرها می‌شود و فریادهای بلند معلمان در خبرها انتشار نمی‌یابد.
  • نتیجه‌ اتخاذ و اصابت هر روش و فعالیتِ آموزشی و پژوهشی در کلاس درس و در تعامل میان معلم و دانش‌آموز رخ می‌دهد، نه پشت میزهای اداری.
  • زیرساخت آموزش مجازی یک نیاز و یک الزام در جهان فناوری است. الزام به استفاده از یک راهبرد خاص، در کنار نبودنِ زیرساختی مناسب، یکپارچه و قانونمند جهت بهره‌گیری از بستر آموزش مجازی، در این شرایط خاص بستری برای نگرانی معلمان و خانواده‌ها شد.
  • چنان‌چه بپذیریم که سندهای بالادستی بسیار زیبا و هوشمندانه، بسته‌های تحول نیز تحقق‌پذیر و شوق‌انگیز و اهداف بسیار سنجیده توسعه یافته است، اگر فعالیت‌های کلاس درس مبتنی بر آن توسعه نیابد، همه‌ی اسناد در حد سندهایی زیبا خواهند ماند.
  • تحول آموزشی باید در تمام لایه‌ها باشد، از نگاه و اندیشه تا عمل و نتیجه. باید هم‌گام با تعییر ساختارها، کتاب‌ها و مفاد درسی، تجهیز مدارس و هنرستان‌ها، آموزش‌های معلمان و هنرآموزان و توسعه و تجهیز امکانات و تامین منابع صورت گیرد.
  • شعارهای هر دانش‌آموز یک مهارت در جهت رونق تولید و توسعه فرهنگ کارآفرینی، همه زیبا هستند. زمانی محقق خواهند شد که به معلمان بیاموزید که چگونه در کلاس درس با شرایط، ضوابط، تناقض‌ها و محدودیت‌های موجود در آموزش و پرورش می‌توان آن‌ها را محقق نمود.
  • نیروهای ماهر زمانی در جامعه پدیدار می‌شوند که مهارت، مهارت‌آموزی، انتقال دانش، ترویج روحیه کارآفرینی و اشتغال توسط معلمی با انگیزه و ماهر، با امکانات و تجهیزات مناسب در مکانی مناسب صورت گیرد.
  • در جامعه نیز باید اکوسیستمی برای بهره‌گیری از این نیروهای ماهر باید وجود داشته باشد، تا آن‌ها سرخورده نشوند.
  • توسعه مهارت، رونق تولید و ترویج روحیه‌ی کارآفرینی بدون ایجاد اکوسیستم، شعارهایی کاملا واهی و خیالی است.
  • نیازمند شبکه‌های اطلاع‌رسانی و اشتراک‌گذاری محتوا هستیم تا مدیریت دانش صحیحی بین معلمان، اولیا و دانش‌‎آموزان صورت گیرد و بتوان از بازنشستگان و نخبگان درجهت توسعه‌ی دانش‌ها و مستندسازی تجربه‌ها کمک گرفت.
  • تصمیم‌های لحظه‌ای و نسنجیده، فراهم نکردن زیرساخت‌ها و منابع مناسب، عدم تعیین و تبیین قوانین و ضوابط، عدم آموزش و توسعه ناهم‌سان امکانات و تجهیزات در سراسر کشور، هر شبکه‌ی شادی را شبکه‌ای ناشاد و غمگین می‌کند.
  • در جامعه‌ی اسلامی توقع عدالت آموزشی در همه‌ی سطوح خارج از تصور نیست. عدالتِ آموزشی فراگیر باید فارغ از نژاد، قومیت، جنسیت، سالم یا معلول بودن، شهری یا روستایی بودن، عام و خاص بودن، پاییتخت‌نشین یا حاشیه‌نشین بودن، باشد.
  • والعاقبه للمتقین.

دیدگاهتان را بنویسید

نوزده − هفده =