آشنایی با گروه کاری تولید محتوای الکترونیکی

با توجه به گستردگی فرایند طراحی و تولید یک محتوای الکترونیکی، معمولاً این کار به صورت تیمی و گروهی و با تقسیم وظایف میان افراد مختلف انجام می‌شود. در اینجا به مهم‌ترین افرادی که در تهیه یک پروژه چند‌رسانه ای نقش ایفا می‌کنند اشاره می‌شود.

۱- مدیر پروژه

در برخی پروژه‌ها مدیر و تهیه‌کننده یک‌نفر هستند و در برخی دیگر از پروژه‌ها مدیر به‌عنوان مجری توسط تهیه‌کننده که همان کارفرما است، انتخاب می‌شود. نقش مدیر یا تهیه کننده، عمدتاً مالی و تشکیلاتی است. وظیفه اصلی وی، گفت‌وگو و هماهنگی با عوامل پروژه، تهیه منابع مالی، ابزارها و تجهیزات مورد نیاز پروژه می‌باشد.

نکته: انتخاب دیگر اعضای گروه نیز بر عهده ی مدیر است.

۲- کارشناس علمی و موضوعی

کارشناس علمی، وظیفه بررسی صحت و درستی محتوای تهیه شده با موضوع تعیین شده را دارد.

مثلاً: برای آموزش ریاضی باید حتماً یک متخصص ریاضی به عنوان کارشناس در گروه حضور داشته باشد.

نکته: فراموش نکنید که هدف از تولید محتوای الکترونیکی، بهبود فرایند یادگیری است. لذا در انتخاب کارشناس علمی حساس باشید.

۳- طراح و تکنولوژیست آموزشی

تکنولوژیست آموزشی محتوای بررسی و جمع‌آوری شده توسط کارشناسان موضوعی را دریافت کرده و سعی می‌کند با ارائه راه‌کار و شیوه مناسب، آن را برای استفاده در پروژه طوری آماده‌سازی کند که تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطب داشته باشد. برای نمونه اگر قرار است «طراحی سایت» آموزش داده شود، پیشنهاد می‌کند که در ابتدای آموزش، چند صفحه‌ی وب معروف و مشهور نشان داده شود.

۴- گرافیست

با توجه به اینکه طراحی گرافیکی مناسب و داشتن ظاهر زیبا، تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد، وظیفه اصلی گرافیست، طراحی پوسته گرافیکی پروژه شامل پس‌زمینه، منوها، دکمه‌ها، لوگوها، آیکن‌ها و… است.

۵- متخصص پویانمایی (انیماتور) ، صدا و ویدئو

فردی است که با توجه به نیازهای گروه، توانایی تولید و ویرایش انیمیشن، صدا یا ویدئوها را دارد.

۶- برنامه‌نویس

برنامه نویس، عناصر و اجزای تولید شده توسط دیگران را تحویل گرفته و بر اساس طرحی که تکنولوژیست آموزشی و کارشناس محتوایی ارائه داده‌اند، آن‌ها را یکپارچه‌سازی کرده و به صورت یک نرم‌افزارآموزشی منتشر می‌کند.

نکته: حضور افراد مذکور در گروه تولید محتوای الکترونیکی به شدت توصیه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

13 − یک =