کتاب کاغذ قیچی سطح ۱ – دستسازههای خلاقانه
آموزش کار با قیچی به کودکان
نویسندگان
-
محمدحسن محمدپور
-
حسن رنجبری
-
لادن اسفندی نژاد
-
هدایت الله دلاکی
-
بنیامین رنجبری
-
سمانه رضائی زاده
-
ارسلان اردشیری باوندپور
تصویرگر
-
رضا درویشی
کودکان برای درک بهتر پیرامون خود از حس لامسه استفاده میکنند. سرانگشتان کودک، ظرافتهای محیط پیرامونش را احساس میکند و این توانایی انگشتان وی در سنین بعد سبب سهولت در کسب مهارتهای فنی و عملی میشود. اولین نشانههای مهارتهای مبتنی بر دست، پیش از یک سالگی و زمانی که کودک به سمت مادر دست دراز میکند، آغاز میشود. با افزایش سن کودک، از یک سالگی این مهارت به شکل قاشق گرفتن در دست و بردن آن به سمت دهان جلوه میکند. در دو سالگی، مهارتها از نظر درکی و شناختی نیز افزایش مییابند و کودک میتواند با دست جورچینهای ابتدایی را بسازد یا اشکال را بلند کند و به کمک مادر یا مربی داخل محل مورد نظر بیاندازد. پیش از سه سالگی، کودک میتواند از گواش، آبرنگ و رنگ انگشتی استفاده کند و بعد از آن توانایی دست گرفتن ماژیک و مداد را دارد. کودک در چهار سالگی باید قادر به کشیدن مربع و در پنج سالگی قادر به کشیدن مثلث باشد. از سه سالگی به بعد کار با قیچی جزو مهارتهایی است که در کودکان شکل میگیرد و مهارت کار با چسب و چسباندن قطعات جداشده از کاغذ هم از مهارتهایی است که کودکان در این سن قادر به انجام آن هستند. هرچند این فعالیتهای نیازمند آن است که والدین یا مربی در کنار کودک بنشینند و فعالیتهای دستورزی را با او انجام دهند. فعالیتها و بازیهایی همچون خمیر بازی، گیره زدن، تفکیک کردن اجسام ریز، گِل بازی، نقاشی با دست، جورچین، مچاله کردن کاغذ، دوخت و دوز، مهرههای رج شونده و … میتوانند مهارتهای دستورزی کودک را تقویت کنند. اما بهتر است تقویت مهارتهای دستورزی سبب اندیشهورزی کودک نیز شود. برای این کار باید دستورزی را با آموزشهای فرهنگی، هنری و فنی ترکیب نمود. مجموعه کتابهای کاغذ قیچی سعی دارد تا با تمرینهایی علاوه بر تقویت مهارت دستورزی، به کمک بازیواری آموزشی، اندیشهورزی را نیز به کودکان و نوجوانان بیاموزد تا این اندیشمندان کوچک آیندهسازان ایران عزیزمان شوند. کتاب کاغذقیچی ۱ با مجموعهای از تصاویر همراه است که به کودک روش صحیح کار با قیچی و تا کردن صحیح کاغذ را میآموزد تا بتواند در کتابهای بعدی سازههای خلاقانهای بسازد.