تصویر جلد کتاب رازهای مغناطیس

معرفی کتاب رازهای مغناطیس

آموزش علم مغناطیس برای کودکان

نویسندگان

  • محمدحسن محمدپور
  • حسن رنجبری
  • لادن اسفندی نژاد
  • هدایت الله دلاکی
  • بنیامین رنجبری
  • سمانه رضائی زاده

پیوند در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران


 

به دنیای شگفت‌انگیزِ دانشمندان کوچک خوش آمدید. یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌های درک مفاهیم علمی، یادگیری عملی است. به جای آن‌که نوآموزان فقط در مورد چگونگی و چرایی کارها بخوانند، بهتر است که آزمایش‌هایی را انجام دهند و در واقعیت ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد. آزمایش‌های این کتاب به نوآموزان کمک می‌کند تا مفاهیم مرتبط با الکتریسیته را درک کنند. آزمایش‌ها با وسایل موجود در خانه طراحی شده است، هرچند نوآموزان می‌توانند از طریق فروشگاه اینترنتی «طرح ملی کودک رایان» به آدرس www.kidsocmshop.ir بسته‌ی کمک آموزشی کتاب را خریداری نمایند.

والدین و مربیان می‌توانند آزمایشگاه کوچک خود را در گوشه‌ای از یک اتاق ایجاد کنند و کارهایی را  که دانشمندان بزرگ در نوجوانی انجام می‌دادند، دنبال نمایند. پیشنهاد می‌کنیم که نوآموزان آزمایش‌ها را به ترتیبی که در کتاب ارائه شده است انجام دهند، زیرا هر آزمایش به دانشی که نوآموز در آزمایش قبلی به دست آورده وابسته می‌باشد.

پیش از آغاز هر آزمایش به دقت متن آن را برای نوآموز بخوانید و به این امر بیاندیشید که دو ویژگی علمی دانشمندان صبر و شکیبایی است، مطمئن باشید که ذهن او با اندیشیدن بیدار خواهد شد. پس از درک عنوان هر درس که به اهداف یادگیری اشاره دارد، نوآموز به تنهایی و یا به یاری مربی و والدین با مطالعه‌ی متن باید بتواند به کمک وسایل مورد نیاز، آزمایش‌ها را انجام دهد و قبل از انجام دادن آن‌ها به تصویر وسایل نگاه کند تا مطمئن شود لوازم را به درستی آماده کرده است. از

آن مهم‌تر این‌که پس از انجام هر آزمایش، باید مربی یا والدین اطمینان یابند که نوآموز به درستی علت آن را دریافته است.

برخی از آزمایش‌ها ممکن است در ابتدا پیچیده به نظر برسند، اما چنانچه شما گام به گام مراحل را دنبال کنید، خواهید دید که همه چیز در جای خودش اتفاق می‌افتد. اگر در نخستین تلاش موفق نشدید، سعی کنید بدانید علت آن چیست و دوباره تلاش کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم دانشمندان استقامت است.

تمام آزمایش‌های کتاب رازهای مغناطیس ایمن می‌باشد، با این حال شما مراقب باشید. اگر از متن کتاب پیروی کنید، همه چیز به خوبی کار خواهد کرد. به هشدارهایی که در کتاب آمده است، دقت کنید. هنگام انجام هر آزمایش، وسایل را منظم در کنار خود قرار دهید. انجام این کار باعث می‌شود که تکرار آزمایش ساده‌تر باشد و اگر بخواهید به آزمایش دیگری بروید، همه چیز را به راحتی پیدا کنید. با مطالعه‌ی این کتاب نوآموزان به سادگی نسبت به برخی از نیروهای طبیعت که هر روز در زندگی خود می‌بینند و از آن استفاده می‌کنند، درک درستی خواهند داشت.

درون بسیاری از وسایلی که روزانه کودک با آنها سروکار دارد و یا آنها را می‌بیند، از قبیل اسباب‌بازی، تلفن، بلندگو، یخچال و غیره از آهن‌ربا استفاده شده که کودک ممکن است به استفاده از آهن‌ربا در اینگونه وسایل توجه نکند. پس از مطالعه‌ی این کتاب، کودک نسبت به برخی از نیروهای طبیعت که روزانه در زندگی خود می‌بیند و از آن استفاده می‌کند، درک درستی خواهد داشت. با توجه به کاربردهای گوناگون مغناطیس در صنعت، این حوزه از علم که مبنایی برای درک مفاهیم الکتریسیته محسوب می‌شود، در آموزش کودکان به فراموشی سپرده شده است. کودک با مطالعه‌ی این کتاب، می‌تواند با انجام آزمایش‌هایی ایمن با رازهای مغناطیس به صورت علمی و عملی آشنا شود و برخی از کاربردهای صنعتی آن را بشناسد. همچنین این کتاب می‌تواند در دوره‌های آموزشی مرتبط به عنوان مرجع درسی تدریس شود. این کتاب حاوی ۳۰ آزمایش با وسایل ساده (مثال کاربردی برای یادگیری مفهوم) و ۱۲ اندیشه (مثال کاربردی جهت ارتباط دهی مفاهیم با زندگی و صنعت) بوده و بسیار هدفمند طراحی شده است و برای کودکان سنین ۶ تا ۱۲ سال مناسب می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

5 + نوزده =