درس کارگاه کارآفرینی و تولید

✒️همگام سازی فرایندهای آموزشی درس کارگاه کارآفرینی و تولید
👨🏻‍💻مدرس: دکتر محمدحسن محمدپور
📙درس کارآفرینی و تولید

دانلود کتاب درسی کارآفرینی و تولید 
http://chap.sch.ir/books/5132
🗂️پایه یازدهم

👨🏻‍🏫 ساعت کلاس مجازی
🚦کلیک روی لینک کلاس و ورود با نام کاربری و گذر واژه

🔔 شنبه – زنگ اول ۸:۰۰ تا ۹:۰۰
علوم انسانی
🌐https://www.skyroom.online/ch/rezaogz/class-11-ensani-asadpoor

 

کلیه ی دانش آموزان و اولیای محترم، جهت پاسخگویی بهتر در تعامل ها و گفتگو با مدرس، شماره ی مدرس را ذخیره نمایند و مشخصات خود را در قالب ذیل به خصوصی مدرس بفرستند.
لازم به ذکر است در صورت عدم ارسال اطلاعات مذکور، به تماس ها و پیام های ناشناس پاسخ داده نخواهد شد.

👤مدرس: محمدحسن محمدپور
📱شماره همراه: ۰۹۱۷۱۵۹۳۳۹۲

نام و نام خانوادگی (دانش آموز):
شماره تماس:
شماره های دیگر:
رشته و پایه تحصیلی:

نام و نام خانوادگی (ولی):
شماره تماس (ولی):
شماره‌های دیگر:

 

🗂️کلیه‌ی مباحث درسی در پیوند زیر به صورت دسته بندی شده قرار می‌گیرد تا عزیزانی که می‌خواهند مطالب درج شده در گروه را به صورت جامع و یکپارچه داشته باشند به سادگی به این صفحه اینترنتی مراجعه نمایند.

https://b2n.ir/Asadpour-karafarini

 

درس ۱ – تیم‌سازی

 

📝 تکلیف درسی – درس ۱ – تشکیل تیم مجازی
⏱️حداکثر تا موعد زمانی تعیین شده در سامانه
تیم های ۴ نفره ای را تشکیل دهید و یک نفر به عنوان رهبر تیم، من را به گروهی که ساخته است، اضافه کند.
نام مناسبی را برای تیم خود انتخاب کنید.

 

درس ۲ – کار تیمی موفق

 

📝 تکلیف درسی – درس ۲ – مشورت و انتخاب موضوع با تعامل
با سلام و احترام
هر تیم دانش آموزی از میان پروژه های زیر یک عنوان را انتخاب کند که در طول سال تحصیلی به صورت مجازی آن را پیگیری و دنبال کنیم. امید است حاصل فعالیت تیمی شما به خروجی قابل ارائه در بازار تبدیل شود. به حمایت مدیریت محترم دبیرستان و اولیای گرانقدر شما این کار را به نتیجه خواهیم رساند.
✨در انتخاب موضوع رهبران تیم با بحث و گفتگو با اعضای خود و با توجه به مهارت های آن ها، موضوع را انتخاب نمایند. لطفا کلیه ی گفتگوها درون گروه تیم خودتان صورت گیرد تا مدرس بتواند راهنمایی لازم را ارائه دهد.

🗂️فهرست موضوع ها:
▪️کارآفرینی و تولید با نگارش و انتشار کتاب
▪️کارآفرینی و تولید با مدیریت کانال و صفحه مرتبط با رشته تحصیلی در شبکه های اجتماعی
▪️کارآفرینی و تولید با ایجاد برنامه کاربردی تحت گوشی همراه
▪️کارآفرینی و تولید با تولید رسانه های صوتی و تصویری
▪️کارآفرینی و تولید با طراحی سایت یا سامانه های تحت وب
▪️کارآفرینی و تولید با دست سازه های خلاقانه
▪️موضوع مرتبط به پیشنهاد شما

 

📝 تکلیف درسی – درس ۲ – اعلام موضوع پروژه
⏱️حداکثر تا موعد زمانی تعیین شده در سامانه
یک عنوان پروژه با مشورت اعضای تیم، انتخاب نمایید و توسط رهبر تیم به مدرس اعلام شود.

 

درس ۳ – تقویت کار تیمی

بوم کار تیمی یا بوم تیم چیست؟!

اگر تا به امروز تجربه بودن در یک تیم یا ساختن یک تیم را داشته باشید، قطعا با چالش ها و مشکلات ساخت و مدیریت تیم آشنا شده اید. بوم کار تیمی یا بوم تیم که در این نوشته قصد معرفی آن را دارم ، یکی از بهترین ابزارهای دنیا برای ساخت و مدیریت تیم است.

چرا بوم تیم یا Team Canvas

اول باید جواب این سوال را بدهیم که چرا بوم؟ بوم دقیقا به معنی همان بوم نقاشی است که قبلا شنیده اید. ازین مفهوم اولین بار استروالدر در بوم مدل کسب و کار استفاده کرد. جامع بودن، همه فهم بودن، دسترسی به تمام اطلاعات در یک صفحه و مرور آن در یک نگاه مزایای استفاده از بوم است. وقتی از بوم استفاده می کنید خود را موظف می کنید که مفهومی که می خواهید منتقل کنید خوشگل تر ادا کنید و همین درگیر کردن بعد زیباشناسانه وجودی من و شما باعث درگیری همزمان نیم کره چپ و راست شما می شود. این به این معنی است که از تمام مغزمان برای بررسی موضوع استفاده کنیم که این موضوع بی نظیر است.

به عنوان یک رهبر یا صاحب کسب و کار حتما پیش آمده که بخواهید:

  • اعضای تیم را در کنار هم جمع کنید،
  • دقیقا بدانید که اعضای تیم شما چه اهدافی دارند،
  • عواملی که باعث ایجاد انگیزه افراد می شود را شناسایی کنید،
  • و راه هدایت این افراد در پربازده ترین حالت بدانید.

بوم کار تیمی به شما کمک می کند که جواب تمامی این موارد را یک کاسه کنید و در یک صفحه همیشه پیش رویتان داشته باشید و با استفاده از آن تنش ها را به کمترین میزان ممکن برسانید و در نهایت به فرهنگ سازمانی مجموعه تان شکل دهید.

این بوم به درد چه کسانی می خورد؟

۱٫ رهبران و مدیران کسب و کار

۲٫ مدرسین

۳٫ مدیران پروژه

انواع بوم کار تیمی

این بوم در دو ویرایش ارائه شده است. که هر دو بوم را برای شما معرفی و توضیح خواهم داد.

بوم تیم ابتدایی

این بوم در ساده‌ترین حالت خود است و تکمیل کردن آن بیشتر از نیم ساعت طول نمی کشد.

بوم تیم ابتدایی

اجزای بوم کار تیمی ساده

بلوک اول : هدف ( Goals ) اولین قدم در تکمیل بوم تیم تمرکز روی اهداف شخصی و اهداف مشترک اعضای تیم است. بهترین الگو برای دسته بندی و نوشتن اهداف مدل SMART است.

بلوک دوم : نقش ها و مهارت های تیم ( Roles and Skills ) در این قسمت کاملا موشکافانه باید مهارت های اعضای تیم تان را شناسایی کنید و از آن ها بخواهید که نقشی که دوست دارند در سازمان داشته باشند را معرفی کنند.

بلوک سوم : انگیزه ها و ارزش های درونی ( Purpose ) یکی از کلیدی ترین بلوک های این بوم تشخیص و شناسایی ارزش هاست. ارزش ها چیزی فراتر از اهداف مشترک هستند و یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد انگیزه برای شما و اعضای تیم تان هستند. باید کمی از فعالیت های مجموعه دور شوید و به تاثیراتی که روی جامعه می گذارید متمرکز شوید.

بلوک چهارم : ارزش ها ( Values ) این بلوک از بوم تیم سازی مربوط به ارزش ها و اصولی است که شما و اعضای تیم تان دوست دارید در فعالیت تان حکم فرما باشند. اعتماد متقابل و شفافیت و صداقت مثال هایی از ارزش های سازمان شما می تواند باشد.

بلوک پنجم : قوانین و فعالیت ها ( Rules and Activities ) این بلوک برای طراحی و تدوین قوانین برای اطمینان از صحت عملکرد اعضای تیم است. می توانید سنجه ها و قرارهایی را با اعضای تیم شرط کنید که خیال همه از پیشرفت موازی کارها راحت باشد.

نمونه تکمیل شده بوم ابتدایی

نمونه تکمیل شده بوم تیم ابتدایی

بوم تیم پیشرفته

این بوم کار تیمی اصل داستان است و آماده سازی و اجرای آن حداقل ۲-۳ ساعتی از شما زمان خواهد گرفت.

نمونه تکمیل شده بوم پیشرفته

نمونه تکمیل شده بوم تیم پیشرفته

📝 تکلیف درسی – درس ۳ – طراح بوم کار تیمی
⏱️حداکثر تا موعد زمانی تعیین شده در سامانه
به کمک اعضای تیم خود، بوم کار تیمی با موضوع تعیین شده را در قالب تعیین شده تکمیل نمایید و رهبر تیم آن را برای مدرس ارسال نماید.

نمونه کاربرگ بوم کار تیمی

 

درس ۴- حل مساله

 

📝 تکلیف درسی – درس ۴ – بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات پیش‌رو در تولید و ارایه محصول آینده
⏱️حداکثر تا موعد زمانی تعیین شده در متن
مسائلی که در تیم مجازی شما از اکنون تا رسیدن به محصول و ارایه‌ی آن مواجه هستید را فهرست کنید. (حداکثر یک روز)
سپس روزانه یک الی ۳ مساله را در گروه به بحث بگذارید و هر کدام از اعضای تیم، برای هر مساله دو راهکار پیشنهاد دهند. (تا ۴ روز آینده، هر روز یک الی سه مساله)
در نهایت، رهبر تیم مسائل و راه‌کارها را گردآوری کند و در سند Word با فونت b nazanin در گروه ارسال نماید. (روز پنجم)

 

درس ۵ – هدف‌گذاری و تصمیم‌گیری

 

📝 تکلیف درسی – درس ۵ – تحلیل مسائل چالش‌برانگیز با استفاده از فن ۵ چرا / استخوان ماهی
⏱️حداکثر تا موعد زمانی تعیین شده در درگاه درسی
هر کدام از اعضای تیم، با پیشنهاد رهبر تیم، یکی از مسائل چالش‌برانگیز در تیم خود را انتخاب کند و به روش ۵ چرا به علت‌یابی آن مساله بپردازد. برای ارسال تکلیف از قالب ارایه شده توسط مدرس در سامانه درسی استفاده کنید.

 

درس ۶ – خودشناسی

 

🗂️تکلیف درسی – درس ۶ – ارزیابی تیپ‌های شخصیتی اعضای تیم مجازی (تیپ‌های چهارگانه‌ی ۱ دارای تسلط، ۲ دارای ثبات، ۳ تاثیرگذار و ۴ وظیفه‌شناس، 
⏱️ مهلت انجام تمرین تا ساعت ۲۴ امروز

به موارد ذیل دقت کنید.
▪️از سند ارزیابی تیپ‌های شخصیتی اعضای تیم مجازی برای انجام تکلیف درسی استفاده کنید.
▪️ابتدا بخش‌های بالا را تکمیل نمایید. این بخش‌ها شامل نام و نام خانوادگی، نام تیم و شعار پیشنهادی شما برای تیم است.
▪️سپس کلیه‌ی بخش‌هایی که در جدول با رنگ قرمز مشخص شده است را تکمیل کنید. مثلا به جای نام و نام خانوادگی، نام اعضای تیم خود را بنویسید. عضو ۱ را خودتان در نظر بگیرید و سایر اعضا را به ترتیب اسامی در گروه درسی تیم خود بنویسید.
▪️در هر ستون برای تایید یک ویژگی از علامت ■ استفاده کنید. می‌توانید با کپی نمودن این کار را در جدول انجام دهید.
▪️نام سند را به نام و نام خانوادگی خودتان تغییر دهید و فایل WORD را با پسوند docx در گروه درسی تیم خود ارسال نمایید.
▪️پس از ارسال اسناد توسط اعضای تیم، مسئولیت جمع‌بندی تیپ شخصیتی اعضای تیم برعهده‌ی رهبر تیم است. برای این‌کار ایشان جدول نهایی را تکمیل می‌نماید و در گروه برای مدرس ارسال می‌کند. در ستون اول این جدول ارزیابی خود فرد از خودش آمده است و در ستون مجاور آن، از امتیازهایی که سایر افراد به او داده‌اند، میانگین می‌گیرد.
▪️لازم به ذکر است، داشتن تیپ شخصیتی خاصی معرف برتری هیچ فردی نخواهد بود و این جدول صرفا به منظور ارزیابی نظر خودتان نسبت به دیگران طراحی شده است.
موفق باشید.

 

درس ۷ – طراحی مسیر شغلی – کارگاه توسعه شخصی

 

درس ۸ – طراحی مسیر شغلی – شناسایی ارزش‌ها و نیازها

 

درس ۹ – طراحی مسیر شغلی – شناسایی مهارت‌ها، استعدادها، علایق و جمع‌بندی

 

درس ۱۰ – تفکر

 

درس ۱۱ – تفکر خلاق (واگرا)

 

درس ۱۲: توسعه خلاقیت فردی

 

درس ۱۳: توسعه خلاقیت تیمی

 

درس ۱۴: تشخیص فرصت، ایده‌پردازی و ارزیابی ایده

 

درس ۱۵: ایده‌یابی، ساختن ایده و الگوبرداری

 

درس ۱۶: نوآوری و تریز

 

درس ۱۷: سنجش کارآفرینی

 

درس ۱۸: تعیین نوع کسب و کار

 

درس ۱۹: مدل کسب و کار – مشتری شناسی

 

درس ۲۰ – مدل کسب و کار – طراحی ارزش پیشنهادی

 

درس ۲۱ – مدل کسب و کار – تعیین کانال توزیع

 

درس ۲۲ – مدل کسب و کار – ارتباط با مشتریان

 

درس ۲۳ – مدل کسب و کار – درآمدزایی

 

درس ۲۴ – مدل کسب و کار – منبع‌یابی

 

درس ۲۵ – مدل کسب و کار – فعالیت‌های کلیدی

 

درس ۲۶ – مدل کسب و کار – شریک یابی

 

درس ۲۷ – مدل کسب و کار – برآورد هزینه

 

درس ۲۸ – طرح کسب و کار

 

درس ۲۹ – نگارش طرح – معرفی کسب و کار، تهیه برنامه‌ی سر و سامان دادن نیروی انسانی

 

درس ۳۰ – نگارش طرح – تهیه برنامه‌ی بازار و بازاریابی

 

درس ۳۱ – نگارش طرح – تهیه برنامه‌ی تولید (ساخت کالا یا ارائه‌ی خدمت)

 

درس ۳۲ – نگارش طرح – تهیه‌ی برنامه‌ی مالی و زمان‌بندی

 

منابع

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

3 × یک =