جلسه بزرگداشت مقام معلم
متن خلاصه گفتگوهای بیان شده توسط معلمان منتخب سراسر کشور در ویدیو کنفرانس با ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش
با حضور استانداران، مدیران کل آموزش و پرورش و برخی از اعضای شورای آموزش و پرورش
۱۶ اردیبهشتماه ۱۳۹۹
- آفرینش و زندگی، فرصتی برای یادگیری است.
- آموزش و پرورش انسان هفت مرحله میتواند داشته باشد: فطرت، طبیعت، خانواده، مدرسه، دانشگاه، جامعه و همنشینیها، نظامهای اجتماعی و حکومتی.
- در آموزش و پرورش علوم پایه و اساسی، نقش معلم یکی از پررنگترین نقشهاست.
- معلم معمار جامعه است.
- معلم کارمند نیست، بلکه عاشق است.
- وزارت آموزش و پرورش باید وزارت مولد اندیشه باشد.
- بدون در نظر گرفتن جایگاه معلم، ترسیم هر آیندهای خارج از تصور است.
- یک انسان رشدیافته و تجلییافته توسط معلم، میتواند جامعهای را متحول کند.
- مکانها و فضاهای مدارس نامناسب است.
- کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی بیداد میکند.
- باید ببینیم که تجربههای زیسته چه میگویند، نه آمارها.
- معلمان از جایگاه فعلیشان رضایت ندارند، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر جایگاه اجتماعی.
- منزلت، حیثیت و معیشت، سه عنصر ایجاد انگیزه برای معلمان است.
- معلمان همانند سایر مشاغل مثل مهندسان، خواهان نظام صنفی هستند.
- نظام صنفی که بر ورود معلمان، بقا و بازنشستگی معلمان نظارت کند، پیشنهادهایی برای اجرای قوانین و ضوابط مطرح نماید، از وضعیت واقعی فرهنگیان گزارشهای صحیح و صادقانه منتشر کند و بتواند حقوق حقهی آنها را از مجرای قانون پیگیری نماید.
- معلمان و بازنشستگان فرهنگی خواهان بیمهی درمانی کامل با پوشش مناسب هستند.
- معمان و بازنشستگان فرهنگی خواهان تعاونی مسکن و کالایی در شان اجتماعی خود هستند.
- پرداخت حقوق و مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان به خبرهای زرد هر روزه تبدیل شده است.
- اشتباهات کوچک هر معلم، تیتر بزرگِ خبرها میشود و فریادهای بلند معلمان در خبرها انتشار نمییابد.
- نتیجه اتخاذ و اصابت هر روش و فعالیتِ آموزشی و پژوهشی در کلاس درس و در تعامل میان معلم و دانشآموز رخ میدهد، نه پشت میزهای اداری.
- زیرساخت آموزش مجازی یک نیاز و یک الزام در جهان فناوری است. الزام به استفاده از یک راهبرد خاص، در کنار نبودنِ زیرساختی مناسب، یکپارچه و قانونمند جهت بهرهگیری از بستر آموزش مجازی، در این شرایط خاص بستری برای نگرانی معلمان و خانوادهها شد.
- چنانچه بپذیریم که سندهای بالادستی بسیار زیبا و هوشمندانه، بستههای تحول نیز تحققپذیر و شوقانگیز و اهداف بسیار سنجیده توسعه یافته است، اگر فعالیتهای کلاس درس مبتنی بر آن توسعه نیابد، همهی اسناد در حد سندهایی زیبا خواهند ماند.
- تحول آموزشی باید در تمام لایهها باشد، از نگاه و اندیشه تا عمل و نتیجه. باید همگام با تعییر ساختارها، کتابها و مفاد درسی، تجهیز مدارس و هنرستانها، آموزشهای معلمان و هنرآموزان و توسعه و تجهیز امکانات و تامین منابع صورت گیرد.
- شعارهای هر دانشآموز یک مهارت در جهت رونق تولید و توسعه فرهنگ کارآفرینی، همه زیبا هستند. زمانی محقق خواهند شد که به معلمان بیاموزید که چگونه در کلاس درس با شرایط، ضوابط، تناقضها و محدودیتهای موجود در آموزش و پرورش میتوان آنها را محقق نمود.
- نیروهای ماهر زمانی در جامعه پدیدار میشوند که مهارت، مهارتآموزی، انتقال دانش، ترویج روحیه کارآفرینی و اشتغال توسط معلمی با انگیزه و ماهر، با امکانات و تجهیزات مناسب در مکانی مناسب صورت گیرد.
- در جامعه نیز باید اکوسیستمی برای بهرهگیری از این نیروهای ماهر باید وجود داشته باشد، تا آنها سرخورده نشوند.
- توسعه مهارت، رونق تولید و ترویج روحیهی کارآفرینی بدون ایجاد اکوسیستم، شعارهایی کاملا واهی و خیالی است.
- نیازمند شبکههای اطلاعرسانی و اشتراکگذاری محتوا هستیم تا مدیریت دانش صحیحی بین معلمان، اولیا و دانشآموزان صورت گیرد و بتوان از بازنشستگان و نخبگان درجهت توسعهی دانشها و مستندسازی تجربهها کمک گرفت.
- تصمیمهای لحظهای و نسنجیده، فراهم نکردن زیرساختها و منابع مناسب، عدم تعیین و تبیین قوانین و ضوابط، عدم آموزش و توسعه ناهمسان امکانات و تجهیزات در سراسر کشور، هر شبکهی شادی را شبکهای ناشاد و غمگین میکند.
- در جامعهی اسلامی توقع عدالت آموزشی در همهی سطوح خارج از تصور نیست. عدالتِ آموزشی فراگیر باید فارغ از نژاد، قومیت، جنسیت، سالم یا معلول بودن، شهری یا روستایی بودن، عام و خاص بودن، پاییتختنشین یا حاشیهنشین بودن، باشد.
- والعاقبه للمتقین.